My Followers

Saturday, January 15, 2011

Oh~ Itu Dia...Seorang Guru...~


Assalamualaikum...

Mula-mula...SELAMAT HARI JADI BUAT ABANG TERSAYANG..NOOR AZAM HAFIZI BIN MOHAMAD KHALID...DAH 22 TAHUN....SEMOGA SENTIASA DIBERKATI ALLAH DALAM SETIAP PERKARA YANG DILAKSANAKAN...SEMOGA PEROLEH KEBAHAGIAAN DUNIA AKHIRAT DAN MENJADI SEORANG GURU YANG CEMERLANG..AMIN.. :)

Sebut pasal guru cemerlang,mari kira relate dengan tajuk kat atas tu....seorang guru...

Dulu..dalam umur 6-7 tahun..memang dah tanam cita-cita nak jadi cikgu ni..sebab apa? sebab cikgu tadika masa tu,Cikgu Anum baik sangat,jadi pemikiran seorang kanak-kanak perempuan berumur 6 tahun yang suka meniru atau cepat terpengaruh ini sangat la tertarik dengan kerjaya guru ni... :)

Maka dengan tu selalu la main permainan CIKGU-CIKGU~ pegang rotan,ada kapur dgn papan hitam,buku dan pen merah..lengkaplah si ain dengan watak cikgunya...antara anak-anak murid yang terlibat masa tu Ila,Sapura,Adah dan Aja...hehe senyum sorang-sorang ni bila ingat balik.

Tapi bila umur dah meningkat..masuk sekolah menengah..ada minat lain yang datang...menulis...best jugak bila jadi wartawan...tapi masa tu masih meletak guru sebagai pilihan kerjaya utama....macam belah bahagi je...
Bila habis SPM...stress nak pilih bidang apa dengan keputusan SPM yang tak seberapa tu kan =.=" ada hati jugak nak jadi lawyer..hehehehhee...bila dapat masuk maktab feeling tu tiba-tiba ada....ain jadi cikgu nanti? mak abah pun suka....yes! dah pilih...saya akan jadi cikgu... :)InsyaALLAH

Kerjaya seorang guru bukan setakat berdiri di hadapan kelas,mengajara mengikut sukatan,semak buku latihan...tapi banyak lagi...boleh dikatakan sebagai multitasking....semester ni belajar Pegurusan Bilik Darjah..ada banyak input-input yang menarik..kadang-kadang bila Dr Chin keluarkan satu idea tentang siapa guru ni,rasa macam ada katak dalam jantung nk melompat-lompat keluar(apa punya analogi ni???? =.=" )

Pernah dengar kenyataan ni???? Guru ialah seorang pengurus bilik darjah atau orang kampung ain kata Classroom Manager?..em best kan? hehehe....kata Dr Chin~ "bila orang tanya kita kerja apa...jangan jawab mcm ni = Cikgu JE~ JE??? Je tu macam tak suka dan rendah sangat standard jadi cikgu ni kan..ish3..hehe kita boleh jugak cakap cmni...saya seorang Pengurus Bilik Darjah...waaa..hehehehe~ menjadi seorang guru ni banyak keistimewaannya...

Ibnu Majah meriwayatkan daripada Sahal bin Mu’az bin Anas, daripada bapanya bahawa Rasulullah s.a.w. bersabda : “Barangsiapa yang mengajarkan satu ilmu maka baginya pahala orang yang mengamalkannya sedangkan tidak mengurangkan pahala orang yang mengamalkannya.” (Ibnu Majah)

Banyak kelebihan yang dikurniakan kepada orang yang menyebarkan ilmu yang bermanfaat dan berguna. Ini kerana usaha mengajar dan menyebarkan ilmu yang bermanfaat dan membawa kebajikan kepada masyarakat adalah amat tinggi nilainya di sisi Islam. Orang yang mengajar ilmu kepada orang lain bilamana orang yang diajar itu mengamalkannya, dia juga akan diberi ganjaran pahala tanpa mengurangkan pahala pengamalnya.

Guru ialah pendamping di sisi murid..guide by the side...dan bukan hanya berdiri di atas pentas dan menuding jari...pembimbing dan penyokong....seorang penghibur...
Tiada murid yang mahu mengecewakan gurunya yang telah membimbing dan menerima kehadiran mereka...pastikan anak murid kita mempunyai perasaan ini..."Saya tak nak tengok cikgu saya sedih kerana saya gagal!"

Kehidupan selama 2 tahun lebih di IPG KTB ini mengajar bagaimana persepsi seorang guru kepada diri ain...I want to behave like a teacher..I want to look like a teacher and I want to be a teacher~ a great teacher..banyak lagi yang perlu ain belajar untuk ain mengajar....the spirit is there....usaha lagi...usaha lagi...diri ini masih perlu belajar... learning process never stop.


Terima kasih buat cikgu-cikgu yang pernah mengajar ain dulu...anda semua inspirasi saya....baru ain tau betapa berat,susah dan sukar memegang nama...CIKGU...

Wassalam.....

4 comments:

Azmin Zulkarnain said...

salam perkenalan..
sya juga seorang bakal guru mcm awak..
kehidupan sgb guru pelatih ni yg merubah saya...best post ni..i hope 2 read more fron ur blog after this~

~miss nusafara~ said...

i manager kelas..=)

anda di tag !!

mia myashie said...

heee..wah2..comel adik nie..peace!!! heee

Nurul Ain Zubaidah Bt Mohd Khalid said...

azmin : salam perkenalan juga~
sama2 kita nikmati dan bersyukur atas kurniaannya mmbawa kita ke alam pendidikan..manfaatkannya :)

cik ell : ye saya telah ditag..kompom ! :P

kak mia : kak mia pun cute jgk..,hehe