My Followers

Friday, December 16, 2011

Arah Cinta

Assalamualaikum...
Lama meninggalkan,terasa rindu pada blog kesayangan.. :)
Hari-hari cuti dilalui dengan keluarga di mata,sgt indah...otak pun mula nak berkarat sana sini..kurang rajin mencari , membaca...tinggal semua aktiviti bila tak cuti...ain ain..apa nak jadi ni.. T.T
Cuti semester kali ini macam rasa sibuk sikit dari biasa...menguruskan hal-hal rumah,baru nak p belajar memandu (saya diantara pelajar yang tua di dalam kelompok remaja =.=" ) tolong majlis perkahwinan sepupu kesayangan Ila dan Suami , dan terus memenuhi jemputan perkahwinan kawan-kawan,saudara mara..selamat berbahagia diucapkan kepada KaK Sara dan Suami(classmate),Abg Moain dan Isteri(sepupu) dan Ila & Suami...doa ain mengiringi anda semua..
Kadang-kadang ada juga rasa malas nak ikut mak abah p kenduri ni..tapi siap la mak sound direct~ "nanti xde sape nak p kenduri kamu baru tau!"  mak berfikir agak advance ye di situ hehe~


berbalik kepada tajuk di atas..ain tertarik dengan status dari FB Hilal Asyraf yang berbunyi :-


"Cinta itu, perlu dipandu dengan keimanan.
Sebab itu, kita bukan pilih suami/isteri hanya kerana wajah, harta, juga kebaikan mereka kepada kita. Tetapi kita lihat bagaimana usaha meraka dalam mentaati Allah SWT, usaha untuk memahami agamaNya dan sunnah RasulNya.

Kalau 'terjatuh cinta' pun, kita kena banyak muhasabah dan melihat semula. Apakah benar ingin meneruskannya? Atau kita tekan butang 'pause' dan mula laksanakan muhasabah, pemeriksaan. Ikut perasaan, atau ikut panduan keimanan?"



Subhanallah..terkesan hati ain bila baca kata-kata ni...


Cinta itu memang indah,cantik dan membahagiakan..tapi jika salah arah bawanya maka tak
semudah kata cinta itu akan menjadi indah dan membahagiakan. Jangan cinta yang tidak pasti diagung-agungkan hingga mengabaikan perkara yang baik bagi kita.


Cinta. Indah. Cantik.
Hanya untuk yang mengambilnya dalam bentuk yang sebenar,
Bersama kefahaman yang jelas,
Jika tidak cinta hanya akan merosakkan,
Busuk, jijik,
Dan mengundang kecelakaan.



Jika baik cara dan arah cinta itu,maka insyaALLAH baiklah kesudahannya. Jangan biar cinta mengepalai hati..jangan biar cinta memandu arah hidup. Kalau cinta pada Tuhan , cinta pada IbuBapa , Cinta pada Keluarga , cinta pada sahabat... lambakkan cinta itu pada mereka. Jadikan kehadiran kita sebagai tonik gembira mereka..jadikan senyuman kita sebagai ubat hati mereka..jadikan kejayaan kita sebagai penyeri hidup mereka :)


Kalau terjatuh cinta? PAUSE la dulu... :)

Wednesday, October 12, 2011

Saya Masih Belum Bersedia

Assalamualaikum....
Lama dah tak menaip dekat sini..kekangan kerja dan tahap kemalasan yang teramat..hehe

Minggu ni banyak betul tugasan..kena hantar hari yang sama iaitu Jumaat ni...bukan assigment tapi tugasan yang kecik - kecik je..macam pembentangan, urusan surat-menyurat seminar hari tu..fail ISL, dan yang paling membuatkan kedutan-kedutan di muka jelas kelihatan ialah video TM..jadi slow laptop dibuatnya...memang takda bakat langsung jadi editor...heh~

Pada 5 Oktober hari tu..ain ada seminar kajian tindakan. Dekat sini la kami berlatih dan kenal apa tu kajian tindakan..dari segi cara penghasilan dan juga pembentangan. Maka terbitlah buku Jurnal Pendidik yang memuatkan kajian-kajian kami 2 kelas opsyen Pengajian Sosial sem 4..

Susah juga buat kajian tindakan ni..merasa la macam mana perasaan kakak-kakak dan abang-abang sem 8 yang buat kajian tindakan untuk sem akhir...berapa kali edit tak tau la....tu pun masih ada yang perlu diperbetulkan lagi...masa pembentangan ishh kena komen pedas-pedas lagi...kami baru belajar dan perlu ditunjuk ajar..terima kasih kepada panel-panel yang datang :)

Lepas bentang tu rasa nak nangis pun ada..dah la malam sebelum tu tak tidoq langsung sebab nervous..pernah rasa nervous macam ni..masa nak exam add math spm dulu..hehe

Apa-apa pun pengalaman ni sangat berharga buat kami..dan ain sedar yang ain perlu banyak belaajr lagi untuk menghasilkan satu kajian tindakan...sesungguhnya ain tak bersedia lagi sekarang ni...tapi ain kena siap sedia untuk itu...semoga dipermudahkan urusan kelak.. :)

kat bawah ni semua gambar hari kejadian..tapi sikit-sikit je la..ni event yang kami sekelas anjurkan..ukhuwah makin erat!!! :)

MC terjun hari tu

MC terjun sedang merangka apa yang perlu dimerepekkan

 Kami dan Bahan Pameran :)

 Siapakah gerangan di tepi itu??

 berhadapan dengan  realiti  =.="

ok tu saja..hehe
Sekian..ada masa menulis lagi insyaALLAH..
Wassalam.. :)

Tuesday, October 4, 2011

Pemberian Itu Kasih Sayang

Assalamualaikum... minggu yang sibuk...bermain dengan rph,abm...baru sedikit demi sedikit kenal gaya dan perjalanan seorang guru... juga bermain dengan diri sendiri..bermain dengan hati..bermain dengan rasa...tapi mahu kurangkan bermain-main macam ni...merana diri nanti kan..hehe sahabatku yg juga sayangku, saudaraku yg juga cintaku....juga utk diri sndiri~ jika hari ini kau mmberi bantuan kpd org yg memerlukan kamu, dan esoknya dia menyakiti dan menjatuhkan kamu...jgn hairan dan pelik..itu lumrah alam kehidupan.. dan igt.. pemberian bukanlah satu ungkitan kerana pemberian adalah 1 bentuk Kasih Sayang yg disertai dgn Keikhlasan.... :) Esok dan lusa ada pembentangan kajian tindakan..satu inisiatif baik dari jabatan Sains Sosial IPG KTB dalam menengahkan kami sem 4 kepada proses penghasilan kajian tindakan..dan ada juga sedikit ilmu untuk kami bawa ke sem 8 nanti InsyaALLAH.. doakan ain dan kawan-kawan dapat bentang dengan baik ya.. dan untuk kawan-kawan..doa ain mengiringi kamu semua..buat yang terbaik :) Wassalam..
jangan lupa senyum :)

Sunday, August 14, 2011

Terlalu mengejar KESEMPURNAAN??? Jangan terlalu memilih..terima dia seadanya..


Assalamualaikum...sedang menaip tergopoh-gapah menyiapkan assigmen yang perlu dihantar esok..mata terpandang 1 post artikel di wall FB...terus tangan menekan butang kiri mouse....setelah membacanya..terleka sebentar...berfikir....dan kembali meneruskan kerja......tapi hati masih berfikir........~ dari blog AkuIslam.com


Jika kamu memancing ikan

Setelah ikan itu terlekat di mata kail

Hendaklah kamu mengambil ikan itu

Janganlah sesekali kamu LEPASKAN ia semula kedalam air begitu sahaja

Kerana ia akan SAKIT oleh kerana bisanya ketajaman mata kail kamu & mungkin ia akan MENDERITA

selagi ia masih hidup…



Begitulah juga setelah kamu memberi banyak PENGHARAPAN kepada seseorang

Setelah dia mulai MENYAYANGI kamu

Hendaklah kamu MENJAGA hatinya

Janganlah sesekali kamu terus MENINGGALKANNYA begitu sahaja

Kerana dia akan TERLUKA oleh kenangan bersamamu

Dan mungkin TIDAK dapat MELUPAKAN segalanya selagi dia masih mengingati kamu…





Jika kamu MENADAH air biarlah berpada

Jangan terlalu berharap pada takungannya dan menganggap ia begitu teguh



Cukuplah sekadar untuk KEPERLUANMU sahaja

Kerana apabila ia mulai RETAK



tidak sukar untuk kamu menampal dan memperbaikinya semula

Dan bukannya terus dibuang begitu sahaja…





Begitulah juga jika kamu sedang memiliki seseorang….TERIMALAH dia seadanya

Janganlah kamu terlalu mengaguminya dan mengganggapkan dia begitu istimewa



Anggaplah dia manusia biasa

Kerana apabila dia melakukan KESILAPAN, tidaklah sukar untuk kamu MEMAAFKANNYA dan MEMBOLEHKAN hubungan kamu akan TERUS hingga ke akhir hayat



Dan bukannya MENGHUKUMNYA dan MENINGGALKAN dia begitu sahaja kerana kamu merasa terlalu kecewa dengan sikapnya

Lalu semuanya akan menjadi TERHENTI begitu sahaja…





Jika kamu MEMILIKI sepinggan nasi

Yang kamu pasti baik untuk diri kamu

Yang MENGENYANGKAN dan BERKHASIAT



Mengapa kamu berlengah lagi?

Cuba mencari makanan yang lain?



Kerana terlalu ingin mengejar KELAZATAN

Kelak, nasi itu akan BASI dan kamu sudah tidak boleh menikmatinya lagi

Kamu akan MENYESAL



Begitulah juga jika kamu telah bertemu dengan seorang INSAN

Yang kamu pasti boleh membawa KEBAIKAN kepada dirimu

MENYAYANGIMU…. MENGASIHIMU…. dan MENCINTAIMU….

Mengapa kamu berlengah lagi? Dengan cuba MEMBANDINGKANNYA dengan yang lain?





Terlalu mengejar KESEMPURNAAN?

Kelak, dia akan BERJAUH HATI dan kamu akan KEHILANGANNYA apabila dia menjadi milik orang lain

Kamu juga yangg akan MENYESAL dan tidak ada gunanya lagi

Oleh itu janganlah kita terlalu mengejar KESEMPURNAAN

Kerana ia bukanlah faktor utama KEBAHAGIAAN yang sempurna,

Sedangkan jika kita boleh memaafkan KESILAPAN orang yang kita sayang

Dan akur dengan KELEMAHANNYA sebagai manusia biasa serta BERSYUKUR dengan apa yang kita sudah MILIKI

Kita akan BAHAGIA, BAHAGIA dan terus BAHAGIA… itu lebih BERMAKNA !



“Begitu hidup ini tiada yang abadi

Yang patah akan tumbuh yang hilang akan berganti,

Namun yang berganti tidak mungkin sama seperti yang telah pergi”


Ain : terus menaip dan menaip...bukan masa untuk berfikir soal itu sekarang...

Friday, August 12, 2011

From FB Khazinatul Asrar - Allah..kenapa aku dalam neraka? buat peringatan kita bersama..


Assalamualaikum....ain kongsikan notes dari FB Khazinatul Asrar ini...untuk kita bersama....


Allah , Kenapa Aku Dalam Neraka:
Tuhan, kenapa aku masih berada di sini? Bukankah aku dahulu selalu bersedekah di masjid-masjid? Bukankah aku dahulu sentiasa membantu sahabat-sahabatku yang kesusahan? Bukankah aku dahulu sentiasa memberi peringatan kepada sahabat-sahabatku? Kenapa aku masih ada di Neraka-Mu ini?
Tuhan, mana pergi amalan-amalan baik yang aku lakukan dahulu? Tidakkah aku telah menggunakan kudratku untuk jalan dakwah? Oh Tuhan. Dengarlah rintihan aku ini.


(Tiba-tiba)
Tangannya terangkat dan berkata, ”Aku dahulu memasukkan duit ke dalam tabung kerana aku inginkan pujian sahabat-sahabatku terutamanya mereka yang berlainan jantina denganku.”


Kakinya tiba-tiba bersuara,‘aku berjalan pergi berdakwah semata-mata ingin menonjolkan diriku di hadapan orang lain bahawa aku ini seorang yang Alim dan Soleh. Aku ingin manusia melihat betapa aku ini hebat berdakwah dan kaya dengan ilmu agama.’


Mulutnya tiba-tiba menyanggah, ’ah, kau ni. Kononnya mulut kau ini kau gunakan untuk mengingatkan sahabat-sahabat kau, tetapi hakikatnya kau tidak mengamalkannya! Kau suruh orang jauhi zina tetapi kau dengan mudah ber’chit chat’ dengan teman-temanmu yang berlainan jantina dan bercakap perkara-perkara yang tidak sepatutnya! Kau suruh orang bersedekah dan berbuat baik, tetapi diri kau? Pernah kau cerminkan diri kau? berapa banyak harta kau yang kau laburkan untuk Akhirat? dan berapa peratus nilai keihklasanmu di dalamnya?


Hati yang kehitam hitaman tiba-tiba mencelah, “itulah kau manusia. Sudah kerugian kau di sini bukan? Bukankah Guru-guru mu sentiasa berpesan, pastikan kau lakukan sesuatu dengan niat yang ikhlas. Bukankah kau sudah tahu benar segala amalan tanpa niat yang ikhlas umpama buih di lautan. Segala kebaikanmu itu habis hancur berkecai. Dahulu bila kau dianugerahkan dengan nikmat yang banyak, kau lupa diri.


Kau sombong! Keihklasanmu lenyap sekelip mata. Syukur mu kian menipis. Bongkak mu kian meninggi. Apa kau sudah lupa hakikatnya kau cuma manusia lemah ciptaan Si Maha Besar? Bukankah sifat sombong hanya milik mutlak Allah? Kau tahu bukan si durjana Iblis dihalau dari Syurga kerana kesombongannya? Si Firauan binasa kerana bongkaknya? Si namrud dihina kerana takburnya? Jadi kenapa kau tidak belajar dari pengajaran ini?
Betapa dirimu rugi hari ini wahai manusia. Andai didunia dahulu kau mengamalkan ilmumu, pasti kau bahagia sekarang. Tetapi, seperti kau tahu, There is no turn Back! Sekarang rasailah azab dari Allah ini bersama – sama dengan kami,” kata si iblis dan kaumnya.


Tiba-tiba tersedarku dari mimpi. Astaghfirullah. Saat itu, terbayang-bayang difikiranku akan Surah Yassin ayat 65 :
“Pada waktu itu Kami meteraikan mulut mereka (sejurus); dan (memberi peluang kepada) tangan-tangan mereka memberitahu Kami (kesalahan masing-masing), dan kaki mereka pula menjadi saksi tentang apa Yang mereka telah usahakan.”
Ya Allah, lindungilah kami dari melakukan apa yang Kau larangi dan dekatkanlah kami dengan amalan-amalan yang Kau redhai.

ain : ingatlah...sudah cukup kah amalan kita di dunia...ikhlaskah kita dalam melakukan semua yang baik...astaghfirullahalazim...

Thursday, August 11, 2011

Keranamu Tiket~


Assalamualaikum.........

Sihat semua? ain alhamdullillah sihat..Ramadhan dah sampai hari yang ke 11....cepat masa berlalu..semoga Ramadhan kali ini memberi kenikmatan islam dan iman kepada kita semua dan diberkati oleh ALLAH...amin...tambahlah ibadat kita,buat pecutan tidak seperti hari-hari biasa...Ramadhan bulan rahmat...

tinggal lagi seminggu je untuk ain dan rakan-rakan balik bercuti..bukan bercuti terus tau...kami kena PBS dulu..kali ni ain PBS dekat rumah je...SK Simpang 3..dengan cik Diana..hehe

ok lah kembali ke tajuk asal kita tadi....tiket...kalau tiba musim perayaan ke..cuti ke...ni la masalah utama ain...tiket bas kena beli awal sebab trip ke Teluk Intan bandar indah lagi permai ada 3 kali je sehari dan bas tu bukan terus tapi share dengan Ipoh....maknanya di sini ialah kami kena naik sekali dengan orang-orang yang nak turun dekat Ipoh..maka sangat limited lah tempat tu...

kalau masa raya je..abah dah bising suruh beli tiket awal sebab abah malas nak hantar kalau tiket habis :P isk isk....

pernah satu masa dulu..masa muda-muda beli baru masuk maktab..baru menjejak kaki ke dunia luar penuh cabaran ni...pernah sekali balik lambat dari orang lain sebab tiket habis..lagi berapa hari nak raya tah...ish3...

ni tiket untuk balik maktab 4hb dah habis...so tak balik boleh tak? hehehehe~

ok nak melawat bazar jap...hari ni turn ain p beli~

kesimpulannya...untuk adik-adik yang baru masuk maktab..atau pun yang baru menjejakkan kaki di negeri orang....kalau nak raya..sebelum puasa dah beli tiket nak balik raya dan tiket nak balik balik ye....

dan untuk ain....ambillah lesen secepat mungkin dan bawalah keretamu sendiri sebab kereta tak ada nak beli beli tiket :P

selamat berbuka..jangan membazir ye~ :D

Wednesday, August 10, 2011

THANK YOU :)


Assalamualaikum....ain suka lagu ni...tHANK YOU dari 2PM..tengok lirik dia...penghargaan kepada orang yang kita sayang dan yang menyayangi kita...thank you..and I love u....

ABAH
MAK
ABANG
YAM
MY 5 BESTIES~
ADIK -BERADIK KS2 IPGKTB
SEMUA YG RASA SAYANG KAT AIN (perasan) =.="


I didn’t know I was going to tell you like this
No words were enough
I couldn’t say anything
I was so thankful
I didn’t know what to do

Why do you like me
Why do you choose me among so many people
What I could do for you is so lacking
So I made this song for you

So I thank you thank you thank you
and I love you love you love you

I wasn’t able to do anything for you,
But you just keep on giving without stopping

So I thank you thank you thank you
and I love you love you love you

Because of the love you gave me,
I’m standing here like this

I know how difficult it is
to live while loving me

But you keep standing in that place
without any change
Just for me

Why don’t you turn around
It must be so tiring for you, why do keep loving me
I didn’t know how to repay you again
So I made this song

So I thank you thank you thank you
and I love you love you love you

I wasn’t able to do anything for you,
But you just keep on giving without stopping

So I thank you thank you thank you
and I love you love you love you

Because of the love you gave me,
I’m standing here like this

That heart of yours,
The tears you cried,
All that, I.won’t.for.get.it.

So I thank you thank you thank you
and I love you love you love you

I wasn’t able to do anything for you,
But you just keep on giving without stopping

So I thank you thank you thank you
and I love you love you love you

Because of the love you gave me,
I’m standing here like this

Tuesday, July 26, 2011

I Miss U So Much Sayang



Assalamualaikum....

Sekarang ain dalam mode kesibukan dan keletihan ye...baru lepas balik camping dan BIG...straight seminggu ain tidoq dlm khemah.....ai ai...balik jumpa dengan asignments,report....ye ain mengaku kadang-kadang ain nangis sebab rasa penat... T.T tapi semua ni kan kehidupan...kena banyakkan bersabar..nama pun student kan,tak lari dengan semua tu... :D

tapi malam ni tiba-tiba macam hilang je semua kepenatan dan stress lepas tengok Abang upload gambar si comel Muna Izzah...hehe lama dah tak jumpa sepupu comel kak ain ni...rindu sangat..dengar khabar dah pandai menerap ek..sampai tidur pun menerap..habis muka berbekas..hehe comel!

Muna..nanti dah besar jadi cikgu nak? kita pakat sama-sama ye...hehe
tak sabar nak jumpa Muna....dah gemuk ek...pipi kita sama la...mana tak tumpahnya kuah...mcm kakak dia jugak la..heeehhehe

itu saja..nak buat refleksi ni~
Wassalam...

Saturday, July 23, 2011

Contest Aku Berpuisi - Buat Kau Yang Teristimewa



Assalamualaikum...mahu cuba-cuba berpuisi..masuk contest Cikgu Azhan ..ini tangan baru memegang pena :)
tarikh akhirnya 16 Ogos~


Sahabat
Ukiran senyuman yang indah
Ibarat keajaiban yang hadir dari hatimu
Hatimu yang tulus ikhlas
Seperti kain putih tanpa corak

Sahabat
Tanpa satu nikmat seperti yang aku ada
Kau seperti tak menyedari
Setiap deriamu menangkis realiti
Redha itu datang dari hati
Yang ini semua kuasa yang Maha Esa
Tak punya nikmat hidup seperti insan lain

Sahabat
Kau katakan yang kau sedar
kau tak seberapa jika dibanding yang lain
kau hanya mahu dicintai seadanya
mahu mereka yang mencintai menerima insan yang berbeza ini
tulus mencurah cinta dan kasih
membalas senyumanmu
dan rela menunggu di sisi


Aku
Pandanganku rasa ada istimewa dalam kamu
Sayang aku teguh dan tak akan rapuh
Aku mahu setia di sisimu
Jangan kau rasa kau sendiri di sini
Di dunia yang luas penuh duri
Kau ada ALLAH..ingatlah DIA kala kau berdiri,duduk dan berbaring
Kau juga ada aku
Sahabatmu

Tag untuk cik Normah
Cikgu Wahida
Cikgu Ellina
dan sahabat comel


puisi ini ditujukan khas buat sahabat...Nooramyshakilla bt Samsuri...si istimewa juga sepupu saya,beliau kurang upaya pendengaran dan pertuturan..sekarang menuntut di Politeknik JB..juga kepada adik2 Pendidikan Khas SK Seri Andika Raja..Separuh hari bersama kamu semua buat cikgu rasa yang cikgu perlu kuat berhadapan dengan kamu,kamu lebih kuat menghadapinya..cikgu hanya orang yang memandang,berat mata memandang berat lagi bahu memikul... :(

Wednesday, July 6, 2011

Nuraizzu's Bakery??? Or Ain's Bakery???

Assalamualaikum sahabat....
Sihat tak semua?? masa ain type ni ain tak sihat sikit..selsema...yela cuaca tak menentu ni..sekejap mendung..sekejap panas...sekejap BERSIH...ehhh?? :P

ok lah...nampak tak tajuk kat atas tu??? tu namanya tajuk berangan ye....hehehhehe....ni salah satu impian ain...nanti kalau dah pencen jadi cikgu,dan dipanjangkan umur....ain nak buka satu kedai kek....hehe..ain suka buat kek....kalau balik je mesti seminggu tu ada 1 kek ain buat...ada yang resepi daripada mak...ada yang ain ambil kat internet je.....hari tu ain beli scale baru...boleh la ain timbang-timbang bahan nak buat kek ke..biskut ke...sebab yang dalam internet tu semua sukatan dia main gram-gram..takdak dah main cawan-cawan ni...

ain berkongsi minat makan dan buat kek ni dengan kawan-kawan baik ain...diana,normah dan sebah...ayu dgn hana tak selalu join sebab dorg ni jarang cuti...ni antara koleksi kek yang kami buat...~









sama tak smiley kek tu dengan smiley si pemegang kek??

aa mana lagi best?? Nuraizzu's Bakery ke Ain's Bakery?? (nuraizzu tu NUrul AIn ZUbaidah laa hehe) ..ke nak tambah nama orang tersayang??? :D

sudah-sudah berangan ain...kedai kek la ape la..siapkan tugas..banyak program nak datang ni..camping lagi BIG lagi..seminar lagi..~

Wassalam :)

Tuesday, June 28, 2011

SAYA EGOis..........


Assalamualaikum......kamu pernah ego? kamu tahu kamu ego atau tak?? perasan ke kita kalau kita sedang ego??? pernah berselisih faham dengan sahabat tapi ego untuk meminta maaf dan memberi kemaafan?

hari ni ain nak kongsi 1 artikel dari AkuIslam.com

Manusia memang pada dasarnya ego, suka mementingkan diri sendiri. Egoisme merupakan suatu kejahatan dan dipandang sebagai pelanggaran moral kerana ia selalu mengabaikan kepentingan orang lain. Ego membuatkan manusia jauh dari kebenaran dan menyimpang dari petunjuk Tuhan. Ego dipandang sebagai penjara (belenggu) untuk manusia.
Ego ini menjadi persoalan serius ketika ia cenderung untuk menjadi hedonistik. Kebahagiaan dan kepentingan peribadi diterjemahkan sebagai kenikmatan fizikal. Yang baik adalah difahami sebagai kesenangan atau kenikmatan.
Kerana itu, tindakan yang baik diertikan sebagai tindakan yang bertujuan memperolehi kenikmatan dan menghindari penderitaan. Akibatnya, segala macam cara digunakan oleh orang yang menganut “fahaman” ini untuk memperolehi kenikmatan untuk dirinya dan menghindari perkara yang tidak seronok.
Itulah EGO..
Pernahkah anda merasakan kegelisahan hati dan jiwa? Seperti tidak tahu apa yang harus dibuat, sedangkan kerja sebenarnya bertimbun dihadapan anda.
Pernahkah anda merasakan beban hidup yang terasa berat dan mencengkam jiwa anda, sedangkan anda merasakan tidak tahu bagaimana mengurangkannya?
Pernahkah anda merasakan tekanan dan kesempitan ekonomi yang menghalang setiap langkah kehidupan anda, tubuh anda terasa longlai, tidak tahu harus melangkah kemana?
Pernahkan anda merasakan kegelisahan hati yang mendalam, tubuh bergeletar dan semuanya menjadi serba tak kena? Jika perkara ini menimpa anda, bererti anda dalam kegelapan cahaya hati kerana diliputi keegoan yang sangat tinggi.
Oleh itu, bagaimana cara mengawal ego kita?
Tanggalkan kesombongan hati dengan sikap rendah hati. Tiada patut disombongkan oleh manusia dalam hidup ini. Buangkan dengki dan gantikan dengan cinta dan kasih sayang. Hapuskan takabbur dan gantikan dengan kesedaran diri sebagai hamba dan abdi Tuhan semata.
Buanglah prasangka negatif dengan mengembangkan sikap positif dalam setiap langkah kaki ke depan. Hindaril prinsip hidup yang salah dengan kembali dalam kejernihan jati diri dari hati.
Kalau anda menginginkan yang baik, buatlah diri anda jadi lebih baik. Jika anda ingin meraih cita-cita, buatlah diri anda menjadi ideal. Anda ingin mempunyai kawan yang lebih baik, maka jadikan diri anda sahabat yang lebih baik.
Jika anda ingin bekerjasama dengan orang yang mempunyai nilai, maka jadikan diri anda sendiri lebih bernilai. Kalau anda ingin berurusan dengan orang yang kompromi, buatlah diri anda menjadi lebih kompromi. Kalau anda ingin berada di dalam pelbagai keadaan yang lebih menyenangkan, buatlah diri anda sendiri menjadi lebih menyenangkan.
Jika anda ingin dicintai pasangan hidup anda, maka buatlah diri anda menjadi orang yang mencintainya lebih lagi. Mungkin anda akan bertemu dengan orang-orang yang sukar difahami, namun tetaplah berikan yang terbaik, meski itu tidak akan pernah memuaskan hati semua orang.
Kejayaan dalam hidup tidak akan dapat diraih hanya dengan kekuatan fizikal dan kecerdasan akal fikiran. Ia lebih daripada itu, iaitu kecerdasan hati dalam mengawal ego peribadi diri kita. Dan dengan meninggalkan ego diri, percayalah kita akan menuju kehidupan yang lebih baik.
Jadi, marilah kita melepaskan keegoaan kita!

ain : ain ni ego..sangat!...degil...ish3...jom ramai2 lepaskan ego...GO GO EGO~

Sumber: Melepaskan KeEGOan.. | Paradigma MUKMIN http://akuislam.com/blog/renungan/melepaskan-keegoan/#ixzz1QZpnMMSA

Friday, June 24, 2011

Bila Tok Guru Berbicara tentang "Cinta"



ain : yang BAIK untuk yang BAIK....terima kasih Tok Guru.. :)

Friday, June 17, 2011

Saya Dah Daftar...aNda??


Assalamualaikum....

Nak bagitau ni...ain dah daftar dah sebagai pemilih...hehe..walaupun lambat sebulan tapi tetap dah daftar kan...itupun kakak dekat pejabat pos tu kata "amboi adik..semangatnye daftar...cepat betul ye" . Aik..cepat ke kak? saya rasa ni pun dah lambat kak...hehe..akhirnya lega jugak kan...daftar dah..takut jugak tiba-tiba PM umum PRU..aih menangis tak berlagu la kalau tak sempat daftar lagi..

Tertekan juga salah satu sebab ain p daftar ni..mana tak nya...kalau keluar iklan suruh mendaftar kat tv tu...seisi rumah dok tengok ain....macam perli je...mak , abah , abang...yam pun sama..tengok muka macam nak telan je...hehe

tapi ain rasa bertanggungjawab jugak kan...yela dah layak tu buat cara layak...mana la tau disebabkan kita tak mengundi,calon yang layak sebenar-benar layak kalah dengan hanya 1 undi sahaja...tak ke rugi macam tu..lagipun rakan-rakan seusia ain...kita ni boleh dikatakan beruntung sebab masuk je 21 tahun dah ada ura-ura nak PRU dan berkemungkinan juga ada PRU...ada orang kena tunggu 5 tahun nak mengundi ni... :)

dalam kes memilih calon pula....em rasanya ain tengok kepada calonnya...baru partinya..sebab ain mementingkan peribadi orang daripada partinya..tapi ada jua calon yang berubah tingkah lakunya atas dasar pegangan pari atau terpengaruh dengan rakan-rakan partinya....sama ada pembangkang atau kerajaan...akan ain putuskan di kertas undi nanti....heheh undi adalah rahsia..bukan rasuah tau!!

Jadi siapa siapa yang layak dan belum daftar tu..bolehlah ke pejabat pos berhampiran atau pun pejabat SPR dan SPR bergerak ye.. :)



salam sayang smua~

Sunday, June 5, 2011

Walimatul Urus :)


Assalamualaikum...

Selamat bercuti bagi semua yang sedang bercuti..sekarang ni musim mendirikan masjid ye..jadi ain yang belum sampai seru untuk mendirikan masjid ni hanya memenuhi undangan makan di majlis-majlis perkahwinan je ok..hehe...bukan apa..teman mak..mak kata kalau pergi berdua je dengan abah tak seronok..maka dipaksalah anak-anaknya ni ikut sekali....yang anak-anaknye ni kalau ada makan memang tak tolak... :D

Hari ini je ada 4 undangan..tu tak termasuk yang jauh-jauh lagi...mak kata seboleh-bolehnya hadir tanda ukhuwah dan persaudaraan. Ia bertujuan untuk menghebahkan kepada orang ramai mengenai perkahwinan tersebut, mengelakkan sangkaan buruk orang ramai sekiranya terjadi sesuatu perkata dan saudara mara dapat menyaksikan sendiri pernikahan mereka dan mendoakan kebahagiaan rumahtangga mereka. Tapi mak ada sebab extra kenapa anak-anak kena ikut...sebabnya berbunyi begini " kalau kita tak pergi kenduri orang,nanti siapa nak datang masa kome kawen??? " ooooh..yeke...mak mak..hehe~ sebenarnya sebab yang tu adalah alasan mak yang sangat pelik..takkan la orang taknak datang sebab kita tak datang rumah dia kan..hehe..ok lah..sekarang ain nak senaraikan perkara-perkara yang menarik perhatian ain bila di majlis perkahwinan..

1. Tema warna dan baju pengantin~
setiap majlis perkahwinan, perkara yang biasa menarik perhatian ain ialah baju pengantin...tak tau lah sebab apa..dari kecil lagi memang saja suka tengok pengantin..lawa kot..hehe. mengikut pemerhatian ain , sekarang ni pengantin suka warna yang campoq-campoq kan...yang kontra pula tu..macam tadi..biru dengan pink..trend sekarang memang camtu kan...siap ada tema warna lagi...dari lapik meja sampailah ke baju pengantin...semua sama warna...tapi bagi yang suka simple-simple macam ain ni...1 warna pun cukup kot...yang plain je warna dia..lembut-lembut mcam putih....eh dah fikir pula..ape ni ain ape ni...ok next!!!


2. Lauk-Pauk dan Makanan~
bukan sepatutnya benda ni jadi yang 1st ke?? hehe sekarang ni trend majlis perkahwinan ada hidangan sampingan...contohnya macam bubur kacang,cendol,laksa dan macam-macam lagi..bagi mereka yang tak lalu atau kenyang untuk menjamah nasi,anda boleh makan yang ringan-ringan macam ni....sedap betul ain minum cendol tadi..sampai tak lalu makan nasi minyak dah..hehe . Lauk Pauk pun macam biasa ada kari daging,daging masak kicap,ayam panggang ke..goreng ke...jelatah timun..semua tu biasa..kalau pencuci mulut dia mesti buah-buahan..takpun kuih-muih yang manis..tapi kalau dekat bahagian utara sana..ada yang masak KERBAU kan?ganti lembu....tapi ain alergic sikit dengan kerbau ni..tak tau la pasai pa...makan je rasa macam kena gigit lebah je...ishh~ tapi kan ain kalau makan dekat kenduri ain target 1 benda je...air!! sebab selalu pergi kenduri kan tengahari..panas..dan haus..hehehehe~

3. Bungkusan

hehe ni zaman kanak-kanak dulu la...ala yang pihak tuan rumah bagi masa kita tengan makan tu...suka betul bila orang bagi bungkus-bungkus ni...kadang-kadang ada telur rebus,coklat,sumi,macam macam lah...sampai berebut dengan abang lagi..hehe..biasanya benda-benda yang ada tu macam yang disebut tadi lah...tapi sekarang dah advance...ada sapu tangan...cupcake...homemade chocolate...sudu pun ada...zaman bertukar ganti kan..tapi yang penting ain memang suka benda ni..heheeheh

4. Muzik dan DJ

sebenarnya tak lah tertarik sangat..sebab kadang-kadang muzik yang dipasang menyakitkan telinga..sampai tak selera nak makan....sakit jantung rasanya....itu dulu..masa zaman-zaman rock kot...pasang lagu-lagu cinta..tak pun ulang lagu Selamat Pengantin Baru tu banyak kali..sekarang ni beralih kepada nasyid...sejuk sikit kan bila dengar..lagu-lagu Maher Zain pun jadi pilihan...dan disertakan pula dengan selingan dari DJ yang diupah....menjemput tetamu dan juga memeriahkan majlis dengan gurau senda.. :) . Tapi tak dilupa juga dengan kompang kan..baru rasa macam majlis perkahwinan bila dengar bunyi kompang :)

rasa mengantuk..sambung esok ye InsyaALLAH :)

ain: bersederhana itu baik :)

Sunday, May 22, 2011

Aku Hanya Seorang Lelaki Yang Biasa...Fahamilah aku wahai Wanita..


Assalamualaikum.....terlebih dahulu mari kita sedekahkan Al-Fatihah untuk saudara-saudara kita yang terkorban dalam kejadian tanah runtuh di Hulu Langat..semoga mereka ditempatkan bersama mereka yang beriman...amin..Allah SWT sayang pada mereka..

Hari ini ain nak berkongsi satu lagi post menarik dari AkuIslam.com

Aku hanya seorang lelaki yang biasa, yang hanya mampu mencoretkan bait – baitkan kata kepada bakal isteriku, yang aku sendiri masih dalam mencarinya.
Dengarlah luahan hatiku, seorang lelaki biasa..

Tak terasa sudah demikian lama kita hidup di dunia ini. Bergelut dengan kefanaan yang seolah tanpa hujung. Padahal, kelak akan kita punah menjadi tanah. Kita terseret, lalu terbawa hingga kadangkala lupa jalan pulang pada kematian. Andai terus saja kita ingat akan itu semua, tak mungkin diri resah akan dunia setelah kematian.
Wahai bakal isteriku, wanita yang tak pernah kuketahui siapa engkau,
Kadangkala aku merasa resah. Jika malam kian gelisah, kerana tak jua aku mampu menemukanmu. Selimut tidurku tak cukup untuk mengusir dinginya malam. Solat wajibku terasa tak sempurna jika tiada seseorang mendampingi di sisi. Ingin rasanya ku laungkan ayat-ayat cinta Allah dalam setiap solatku bersama dengan mu dan anak-anak kita kelak. Aku menjadi imammu dan kau makmumku.

Wahai bakal isteriku, yang Allah ciptakan untuk mendampingiku,
Setelah solat Maghrib mahupun waktu-waktu seperti biasanya, kau membacakan ayat-ayat Alquran untuk dirimu dan Tuhanmu. Ingin, rasanya ku dengar suara syahdumu, ingin rasanya kita alunkan bersama ayat-ayat cinta-Nya. Kita baca dengan suara yang mengalun dalam hati penuh kerinduan pada Allah dan RasulNya. Satu ayat pun cukup. Kerana, setelahnya ada keimanan yang terpancar di rumah kita. Rumah tanpa kata, rumah sederhana yang hanya ada tawa dan gurauan bahagia penuh cinta.

Tahukah kau bahawa setiap kali aku memulai aktiviti seperti ada yang kurang jika ku toleh ke kiri ke kanan. Alangkah indah rasanya bangun sepertiga malam, mengerjakan dua Rakaat dan bermunajat pada Rabb Allah SWT Tuhan kita. Kita mengadu bersama padaNya. Bersama menaruhkan kerinduan padaNya. Menguntai kata berselimutkan iman, hingga tak terasa air mata berlinang di pipi kita. Kau memandang ku, lalu ku usap air matamu. Subhanallah, pipimu merona merah kala kita berpadang mata. Duhai indahnya.
.
Wahai bakal isteriku,

Sekelumit inginku, keinginan sederhana keinginanku sebagai lelaki yang biasa-biasa sahaja. Hari-hariku memang sangat biasa-biasa saja. Hidupku dipenuhi hanya dengan hal-hal yang sederhana. Jika kau kelak dipertemukan denganku secara nyata, ku mohon kau terima aku kerana Dia, kerana Allah dalam setiap do’a panjangmu dan istikharahmu. Ku mohon agar kita mampu membuang sifat tamak dan kesombongan. Agar, kita boleh menjalani rumah tangga dengan kesyukuran kelak.
Kau cerminku, aku pun cermin mu. Maka ku usahakan dalam diri ini selalu setia pada jalan-Nya. Kadangkala memang jalanku tak sempurna, belok kesana ke sini. Aku pun bukan lelaki dicintai syurga, tetapi aku berusaha menjadi yang terbaik dengan caraku. Aku usahakan agar seirama mungkin pada kebenaran. Maka, do’akanlah aku agar dapat sebanding imanku dengan imanmu. Kebaikanku dengan kebaikanmu
.
Wahai bakal isteriku, yang ku rindukan dan tak ku ketahui engkau siapa,
letih rasanya pencarian ini, seperti keletihanmu untuk menantiku menemuimu. Tetapi, aku selalu menyimpan harapan yang suci, dan berusaha menjadikan ahlak ini bolwh dan mampu kau pandang dengan sesederhananya. Memang tak sebaik lelaki yang kau kenal kesolehannya tetapi aku akan berusaha semampu yang aku boleh.
Namun, jika tiba waktunya aku memang tak seperti yang kau inginkan, aku harap pandanglah aku kerana ketulusanku.

Wahai bakal isteriku,

Mari kita timbang kita susun dalam doa – doa padaNya. Kita jadikan doa sebagai senjata yang paling ampuh. Senjata untuk saling menemukan juga senjata untuk mengimbangi hiruk – pikuk dunia yang melenakan. Semoga kita saling menemukan.
Sampai disini sementara coretan ini buatmu. Luahan dariku lelaki yang biasa sahaja, dengan hidup yang sederhana. Tunggu coretan selanjutnya dariku hingga kita saling bertemu dalam munakahat. Semoga kamu masih bertahan dan aku pun tetap pada jalan-Nya.

“Ya Allah Engkau mengetahui bahawa..
hati-hati ini telah berkumpul kerana mengasihi-Mu
Bertemu untuk mematuhi perintah Mu
Bersatu memikul beban dakwah-Mu
Hati-hati ini telah mengikat janji setia
untuk mendaulat dan menyokong syariat-Mu
Maka eratkan lah ya Allah akan ikatannya
Kekalkan kemesraan antara hati-hati ini
Tunjukkanlah kepada hati-hati ini
akan jalannya yang benar
Penuhkanlah muara hati ini..
dengan limpahan iman, keyakinan dan keindahan tawakkal kepada-Mu
Hidup suburkanlah hati-hati ini
dengan makrifat, pengetahuan sebenar-benarnya tentang-Mu
Jika Engkau mentakdirkan mati
Maka matikanlah pemilik hati-hati ini
Sebagai para syuhada’ dlm perjuangan Agama-Mu
Engkau lah sebaik-baik sandaran..
dan sebaik-baik penolong ya Allah
Perkenankanlah permintaan ini
Amin ya Rabbal Alamin..


Sumber: Aku Hanya Seorang Lelaki Yang Biasa | Paradigma MUKMIN http://akuislam.com/blog/renungan/aku-hanya-seorang-lelaki-yang-biasa/#ixzz1N4Wp2Pzi

Ain : Cinta yang dibina bukan cinta kosong tetapi cinta yang punya pengertian yang luhur dan hanya dapat dirasakan dengan jiwa yang bersih yang sentiasa mencari Tuhan.... pada siapa tulang rusukmu wahai lelaki... :)

Friday, May 20, 2011

Wahai Kamu Yang Melumpuhkan Hatiku



Assalamualaikum...mari baca ini..kita kongsi-kongsi ye..dari AkuIslam.com


Sebenarnya coretan ini ingin aku kirimkan kepada kamu yang melumpuhkan hatiku. Coretan ini ingin ku selitkan dalam satu kehidupan mu, namun aku hanya lelaki yang tak memiliki keberanian dalam mengungkapkan semua percikan – percikan rasa yang terjadi dalam hatiku. Aku hanya dia yang engkau anggap tidak lebih, aku hanya merasa seperti itu.
.
Wahai kamu yang melumpuhkan hatiku,
Seperti yang engkau tahu, aku selalu berusaha menjauhi darimu, aku selalu berusaha bersikap tidak acuh padamu. Saat di depanmu, aku selalu berlagak normal walaupun aku hanya berpura – pura.
.
Tahukah wahai kamu yang melumpuhkan hatiku?
Entah mengapa aku dengan mudah berkata “cinta” kepada mereka yang tidak ku cintai. Namun kepadamu, lisan ini seolah – olah terkunci. Dan aku rasa beruntung kerana tidak pernah mengucapkan bahawa aku mencintaimu, walau aku teramat sakit di saat mengetahui bahawa aku bukanlah mereka yang engkau cintai, walaupun itu hanya prasangka ku.
Jika boleh aku beri alasan, mungkin kerana aku takut engkau akan menjadi “illah” kepada ku. Kerana itu, aku berusaha untuk mengurung rasa itu jauh ke dalam, sehingga yang terjadi adalah tolakan-tolakan dan lonjakan yang membuatku semakin bingung.
Sakit hatiku ku berbicara bahawa engkau mencintai dia dan tiada aku dalam kamus cintamu. Sememangnya sakit, sakit yang terasa begitu perit. Namun 1000 kali rasa itu lebih baik di saat aku mengerti bahawa senyum mu adalah sesuatu yang bererti bagiku. Ketenteraman mu adalah buah cinta yang amat teramat mendekap hatiku.
Dan aku mengerti bahawa aku harus mengalah.
.
Wahai kamu yang melumpuhkan hatiku,
Andai aku boleh berdoa kepada Tuhan, mungkin aku ingin meminta agar Dia membalikkan sang waktu agar aku mampu mengubah saat-saat pertemuan itu, hingga tiada tatapan pertama itu, yang membuat hati ini terus mengingati mu. Jarang aku memandang wanita, namun satu pandangan sahaja telah meluluhkan bahkan melumpuhkan hati ini. Andai aku buta, tentu itu lebih baik daripada harus kembali lumpuh seperti ini.
Banyak lembaran buku yang telah ku telusuri, banyak teman yang telah ku minta pendapat. Mereka mendorongku untuk mengakhiri segala prasangku tentang kamu dan dia, kerana sebahagian prasangka adalah suatu kesalahan. Namun di sudut yang lain, ada dorongan yang begitu kuat untuk ku tetap menahan rasa yang terlalu awal, yang telah tertancap dihati ini.
.
Wahai kamu yang telah melumpuhkan hatiku,
Mungkin aku bukanlah lelaki gentleman yang bersedia untuk menikah denganmu dengan segera. Masih banyak perkara lain dalam hidup ini yang harus ku kejar. Sesungguhnya aku tidak ingin menanggung beban ini, yang akhirnya akan menuju kerosakan, jika hati ini tidak mampu ku jaga. Aku tidak mahu bercouple dengan mu.
.
Wahai kamu yang telah melumpuhkan hatiku,
Mungkin saat ini hatiku adalah milik mu. Namun tidak akan aku berikan setitik pun saat-saat ini, kerana aku telah bertekad dalam diriku bahawa saat-saat indah ku hanya akan ku berikan kepada BIDADARI ku.
Wahai kamu yang telah melumpuhkan hatiku, tolong bantu aku untuk meraih bidadari ku bila dia bukanmu.
Wahai engkau yang telah melumpuhkan hatiku, tahukah kamu bahawa saat inilah yang paling ku takutkan dalam diriku. Jika DIA tidak menganugerahkan aku dengan setitik rasa malu, tentu aku telah meminang mu bukan sebagai isteriku namun sebagai kekasihku.

Andai rasa malu itu tidak pernah ada, tentu aku tidak berusaha menjauhimu.
Kadangkala aku bingung, apakah penjauhan ini merupakan jalan yang terbaik?
Mengorbankan ukhuwah diantara kita?
atau harus mengorbankan iman dan maluku hanya demi perkara yang remeh ini?
Aku semakin tidak mengerti diriku…

Ingin ku meminta kepada mu, sudikah engkau menungguku? sehingga aku siap dengan yakin untuk meminangmu? Dan kau pun siap dengan pinanganku?
Namun wahai kamu yang telah melumpuhkan hatiku, kadangkala aku terfikir, semuanya pasti akan berlalu, dan aku merasa saat-saat ini pun akan segera berlalu. Tetapi ada ketakutan dalam diriku, apabila aku melupakanmu. Aku takut tidak akan pernah lagi menemukan dirimu dalam diri mereka-mereka yang lain.
Wahai kamu yang telah melumpuhkan hatiku, izinkan aku menutup coretan ini dan biarkan waktu berbicara tentang takdir antara kita. Mungkin nanti saat dimana mungkin kau telah menimang cucu mu dan aku juga demikian, mungkin kita akan saling tersenyum bersama mengingati kisah lama kita yang tragis ini.
Atau mungkin saat kita ditakdirkan untuk menempuh jalan menuju keindahan sebahagian dari iman, kita akan tersenyum bersama akhirnya, setelah menahan perit rindu yang begitu menggoncang.

Wahai kamu yang telah melumpuhkan hatiku, mintalah kepada Tuhan mu, Tuhan ku, dan Tuhan semua manusia, kesudahan yang terbaik terhadap kisah kita. Memintalah kepadaNya agar iman yang tipis ini mampu bertahan, memintalah kepadaNya agar tetap menetapkan malu ini pada tempatnya.
Wahai engkau yang sekarang ku cintai, semoga perkara yang terjadi ini bukanlah sebuah DOSA.


Sumber: Wahai Kamu Yang Telah Melumpuhkan Hatiku | Paradigma MUKMIN http://akuislam.com/blog/kisah-tauladan/wahai-kamu-yang-telah-melumpuhkan-hatiku/#ixzz1MtXVo8DR

ain : hati itu kadang kala lemah...

Sunday, May 15, 2011

21..SAYA SUDAH LAYAK JADI PEMILIH!! :)



Assalamualaikum....

Pertama sekali ain nak ucapkan terima kasih banyak-banyak kepada keluarga-mak,abah,abang dan adik,kawan-kawan,sahabat,adik beradik 3PISMP KS2 dan semua yang wish untuk hari penambahan umur ain..hehe trima kasih smua....doakan ain...semoga kita semua sihat selalu,berjaya dunia akhirat,diberkati ALLAH..dan semua yang anda ucapkan untuk ain....ain balikkan semua doa-doa tu semua pada anda juga...amin.. :)

usia dah bertambah...harapan ain...diri ini lebih sedar dan sentiasa tahu yang umur itu bukan selamanya bertambah..akan ada 1 angka yang mematikannya....maka dekatkanlah diri ini dengan Pencipta...sedarlah bahawa ramai yang menyanyangi diri ini wahai ain....21 itu umur dewasa....dewasakanlah diri ain...jangan macam budak-budak lagi..tak layak dah ni.. :)

untuk hari ni...ain nak ucapkan terima kasih banyak-banyak buat family...sahabat-sahabat..kawan-kawan yang sentiasa sokong ain..jadi pendengar setia ain...terima kasih semua..kawan-kawan..diana,ayu,sebah,normah dan hana serta tak lupa juga fir...terima kasih sudi kawan dengan ain yang kebudak-budakan ni ye...ain nak jadi garang lepas ni...hehehehe

14 Mei hari ini...Normah dengan Mazlan dah buat ain terharu dengan sambutan dan suprise..comel sangat suprise ni..dengan kek yang ala-ala teletubbies..hehehehe



em ada 1 benda yang buat ain..sedar...ain dah 21...boleh mengundi!!! hehe...tak tau la sebab apa ain agak teruja nak mengundi ain pun tak faham...ye la nak merasa macam mana memilih pemimpin kan....hehehehe..kalau dah mengundi baru rasa saya dewasa dan betul-betul bertanggungjawab pada negara...wahh..hehehe...nak daftar nak daftar...!! * baru je ckp tak nak macam budak-budak lagi tadi* =.="

21...lagi beberapa tahun je nak jadi seorang guru ni....kalau panjang umur...insyaALLAH lagi 2 tahun lebih...ain tanya pada diri...sedia ke ain nak tempuh dunia tu nanti??? nak sediakan diri...doakan ye semua... :))

ok lah...dah mengantuk....nak study..hihi...doakan ain juga tau... :))

ain yang berumur 21 nak tidoq dah~ :)

p/s:mcm best je hari lahir dekat-dekat dengan tarikh hari guru :D

Thursday, May 12, 2011

Study Week.....Dan Saya Di Rumah :)

Assalamualaikum....

Ain sekarang ada dekat rumah..cuti seminggu..ehem ehem...bukan cuti ye..study week OK! hehe kalau duduk rumah ni mesti la bahagia je kan..study pun ala kadar je..tp ain rasa lebih suka study kat rumah dari dekat bilik di maktab tu..sebab apa??? sebab ada family dekat dengan ain..boleh support ain...boleh marah ain bila buat-buat lupa nak study..hehehe lagi satu...sekat rumah ada banyak makanan...ya ya ya makanan..hehehehe...kalau penat study waktu petang tu kan...tiba-tiba ada bau harum pisANs goreng....hihihi bahagiaaaa~

oklah sempat kejap je nk update ni...nak study lah~ *ye latuu *

kata-kata untuk hari ini : usaha itu tangga kejayaan...lagi tinggi kita naik...lagi besar peratus untuk kita genggam kejayaan kita... :))

Wassalam.....bagi yang exam tu..jangan lupa study....!! ain doakan semua tenang dalam menjawab exam..Amin....

Tuesday, May 3, 2011

Kisah Jilbab



Assalamualaikum...mari kongsi kisah~ :))

Kisah Jilbab ♥♥♥♫•*¨*•.¸¸ﷲ¸¸.•*¨*•♫♥♥♥

Ada seorang wanita yang terkenal taat beribadah. Ia sentiasa melaksanakan ibadah sunnah. Hanya satu kekurangannya. Ia tak mau berjilbab. Menutup auratnya. Setiap kali ditanya ia hanya tersenyum dan menjawab, “Insyaallah. Yang penting hati dulu yang berjilbab.” Sudah banyak orang yang menanyakannya maupun menasihatinya. Tapi jawapannya tetap sama.

Hingga di suatu malam…
Ia bermimpi sedang di sebuah taman yang sangat indah. Rumputnya sangat hijau, pelbagai macam bunga bermekaran. Ia bahkan dapat merasakan segarnya udara dan wanginya bunga. Sebuah sungai yang sangat jernih hingga dasarnya kelihatan, melintas di pinggir taman. Semilir angin pun ia rasakan di sela-sela jarinya. Ia tidak sendiri. Ada beberapa wanita disitu yang juga menikmati keindahan taman. Ia pun menghampiri salah seorang wanita. Wajahnya sangat bersih, seakan-akan memancarkan cahaya yang sangat lembut.

“Assalamualaikum, saudariku..”
“Wa alaikumsalam.. Selamat datang, saudariku.”
“Terima kasih. Apakah ini syurga?”
Wanita itu tersenyum. “Tentu saja bukan, saudariku. Ini hanyalah tempat menunggu sebelum ke surga.” “Benarkah? Tak dapat kubayangkan seperti apa indahnya syurga jika tempat menunggunya saja sudah seindah ini.”
Wanita itu tersenyum lagi. “Amalan apa yang dapat membuatmu kemari, saudariku?”
“Aku selalu menjaga waktu solat dan aku menambahnya dengan ibadah sunnah.”
“Alhamdulillah..”
Tiba-tiba jauh di hujung taman ia melihat sebuah pintu yang sangat indah. Pintu itu terbuka. Dan ia melihat beberapa wanita yang berada di taman mulai memasukinya satu persatu.
“Ayuh, kita ikuti mereka.” kata wanita itu sambil setengah berlari.
“Apa di balik pintu itu?” katanya sambil mengikuti wanita itu.
“Tentu saja syurga, saudariku” larinya semakin cepat.
“Tunggu…tunggu aku..” ia berlari namun tetap tertinggal.
Wanita itu hanya setengah berlari sambil tersenyum padanya. Ia tetap tak mampu mengejarnya meski ia sudah berlari. Ia lalu berteriak, ” Amalan apa yang telah kau lakukan hingga kau begitu ringan?”
“Sama denganmu, saudariku.” jawab wanita itu sambil tersenyum.
Wanita itu telah mencapai pintu. Sebelah kakinya telah melewati pintu. Sebelum wanita itu melewati pintu sepenuhnya, ia berteriak pada wanita itu, “Amalan apalagi yang kau lakukan yang tidak kulakukan?”
Wanita itu menatapnya dan tersenyum. Lalu berkata, “Apakah kau tak memperhatikan dirimu apa yang membezakan dengan diriku?”
Ia sudah kehabisan nafas, tak mampu lagi menjawab.
“Apakah kau mengira Rabbmu akan mengizinkanmu masuk ke surgaNya tanpa jilbab menutup auratmu?”

♥♥♥♫•*¨*•.¸¸ﷲ¸¸.•*¨*•♫♥♥♥
Tubuh wanita itu telah melewati pintu, tapi tiba-tiba kepalanya mengintip keluar, memandangnya dan berkata, “Sungguh sangat disayangkan amalanmu tak mampu membuatmu mengikutiku memasuki syurga ini. Maka kau tak akan pernah mendapatkan syurga ini untuk dirimu. Cukuplah syurga hanya sampai di hatimu kerana niatmu adalah menghijabi hati.”

Ia terpegun..lalu terbangun..beristighfar lalu mengambil air wudhu. Ia tunaikan solat malam. Menangis dan menyesali perkataannya dulu..berjanji pada Allah sejak saat itu ia akan menutup auratnya.

daripada Facebook Teman Ilmu :)

Thursday, March 31, 2011

Dia Bahagia..Kamu Bahagia..Mereka Bahagia..Saya???


Assalamualaikum..hari ni ain nak kongsi-kongsi lagi..dan kali ni ain terbaca dalam blog ni
Mesti kita selalu rasa yang kita ni kadang-kadang tak bahagia,tak tenang macam orang lain yang kita rasa bahagia sangat dengan kehidupan kita...sebenarnya banyak benda yang buat kita bahagia...kalau rasa susah hati atau marah....ingat ALLAH kerana bila kita dekat dengan DIA,DIA dekat dengan kita...lepas tu ingat family kita...mak abah...kerana kasih sayang mereka takkan pudar...sentiasa bertambah-tambah...kalau boypren ke gepren ke..kalau dah 2 tahun berin relationship..ada la yang tak kenanye...lain la kalau dah kawen kan???(ish pandai je budak ni bercakap hal orang-orang besar)...heheheh

Bagaimana mendapatkan hati yang tenang dan bahagia:

1. Elakkan mengambil tahu tentang mereka di sekeliling kita yang kelihatan bahagia dan membandingkan dengan diri kita. Ini adalah tidakan yang negatif dan pesimis kerana ia bukan saja membuatkan kita berasa “Kenapa aku yang tidak bahagia, sedangkan orang lain boleh bahagia?” malah menjadikan kita menolak kebahagiaan dalam dari kita sendiri. Bila kita sering merasakan kita tidak bahagia kerana melihat orang lain yang bahagia, perlahan2 bahagia itu akan lari dari kita.

2. Fokus pada sesuatu perkara yang membahagiakan. Jangan melihat pada apa yang hilang dari kita, sebaliknya lihat pada apa yang masih tinggal. Kalau pasangan kita tak membahagiakan dari sesuatu sudut, pandanglah pada sudut yang lain. Jangan difikir pada benda yang tak ada, sebaliknya optimumkan apa yang tinggal untuk kita dan berbahagialah.

3. Melihat pada mereka yang lebih malang nasibnya. Kalau kita miskin, syukurlah kita tidak hidup melarat. Kalau kita tak ada kerja, syukurlah kita masih boleh makan dan tidak perlu pergi mencuri merompak. Kalau pasangan kita mengabaikan kehendak kita, syukurlah dia tidak ‘main’ luar. Kalau anak kita sering sakit, syukurlah kita ada duit untuk merawatnya. Di luar sana ramai orang hidup melarat, homeless, pasangan yang curang dan zalim,anak-anak menderita sakit sebab takde duit….

4. Menjadikan masa-masa yang ada untuk meperbaiki diri, bukan menangisi nasib. Kita selalu rasa tak bahagia, kerana kita ada banyak masa untuk memikirkan tentang betapa tidak bahagianya kita. Gunakan masa yang ada itu untuk memperbaiki diri, mencari kebahagiaan yang hakiki itu,bukan merintih dan mengeluh “Betapa malangnya nasibku~”. Rintihan yang paling baik adalah rintihan pengaduan kepada Tuhan. Jadi, mengadulah padanya.

5.Usah pinta dikecilkan ujian, tapi mintalah dibesarkan hati. Bila Allah menurunkan sesuatu, contohnya perasaan tidak bahagia itu, kita mungkin sering minta supaya diberikan kebahagiaan, dan dibawa benda2 kesedihan itu jauh2. Mintalah doa dilindungi dari hammi wal hazan yakni kegelisahan dan kesedihan, dan dikuatkan hati, diberi kesabaran dan ketahanan untuk menghadapi ujian2. Setiap perkara yang Allah turunkan kepada kita, adalah untuk menguatkan kita. Masa kita belajar, kita diberi ujian dan peperiksaan untuk melihat prestasi kita. Sekiranya semua soalan bocor, dan cikgu pula banyak diskaun markah, apa yang kita dapat? Masuk U kita mungkin jadi yang paling bodoh sebab sebelum ni cikgu banyak tolong. Allah memberikan kita ujian2 supaya kita dapat hadapi masa depan yang lebih mencabar. Gembiralah dengan ujian-Nya dan kuatkan hati.

6. Mengadu hanya kepada-Nya. Allah sentiasa ada bersama kita. Kadangkala diberikan hati yang tidak bahagia, sebagai mesej kepada kita bahawa apa yang kita nikmati didunia ni bukan asbab kebahagiaan. Bahagia itu ada bersama-Nya. Hati yang gusar dan tidak tenang, adalah petanda Allah memanggil2 kita untuk mendengar pengaduan kita. Ya, kita boleh jumpa mana2 kaunselor atau pakar motivasi, atau psychiatrist sekalipun, tapi mereka cuma boleh menunjukkan alternatif untuk menyelesaikan masalah kita, sedangkan Allah itu sendiri adalah penyelesaiannya.

7. Syukur dengan apa yang ada, jangan mengeluh pada apa yang tak ada. Pasangan yang tak romantik, tapi kita ada pasangan. Ramai lagi di luar sana masih tercari2 pasangan hidup untuk berkongsi kebahagiaan mereka. Syukur..syukur… kita ada tempat bergantung. Ada orang yang tak bertemu jodoh, atau jodoh tak panjang. Namun itu bukan sebab mereka tidak berasa bahagia. Allah berada dalam tiap2 hati itu bukan kerana dia berkahwin atau tidak, beranak atau tidak, kaya atau tidak. Dia tetap ada, cuma kita saja yang kadang2 nampak, kadang2 tidak.

8. Diri kita berhak untuk bahagia! Jangan jadikan perkara2 menyedihkan dan tidak membahagiakan itu sebagai benteng untuk kita mencapai kebahagiaan. Ada orang yang tunduk kepada masalah dan akhirnya hidup dalam keadaan yang tak happy. JANGAN MACAM TU! Kita berhak untuk mendapat kebahagiaan. Jika pekerjaan kita tak membahagiakan, jangan fokus pada yang tak bahagia tu. Mungkin cuma fokus pada gaji je, hehehe. Adeh. Kalau pasangan kita kurang membahagiakan, jangan biarkan dia menghilangkan mood kita untuk bahagia. Fokus pada diri kita dan buatlah aktiviti2 yang boleh buat kita happy.

9. Tunjukkan pada dunia bahawa kita adalah individu yang paling bahagia, dan kita tak perlukan apa-apa untuk berasa bahagia, kerana kehidupan ini memang sesuatu yang membahagiakan!

ain : bahagia itu ada di mana-mana...kadang-kadang kita yang terlupa....sentiasa mengatakan diri itu keseorangan...sayang tu banyak... :)

Tuesday, March 29, 2011

Daki Puncak Impianmu...Simpulkan Ikatan Dgn Doa.Usaha.Tawakal dan Sokongan Org Lain...Dakilah Puncak Itu..~




I was looking at my dream that is being deemed far away,
And I was standing blankly.
I don’t have anything left any more
I thought about giving up everything, but….
I am standing up again

Even today step by step,
I step forward carefully
My heart is full of fears
but it’s an excitement I’m embracing
I am staggering and shaking
But, I step forward towards…
the dream that I am going to meet some day.

As I’m thinking if it’s going to end like this,
A fear constantly comes.
I’m hesitating but….
Deep inside my heart,
There’s an unstoppable beating.
that drags me forward.

Even today step by step,
I step forward carefully
My heart is full of fears
but it’s an excitement I’m embracing
I am staggering and shaking
But, I step forward towards…
the dream that I am going to meet some day.

Even today step by step,
I step forward carefully
My heart is full of fears
but it’s an excitement I’m embracing
I am staggering and shaking
But, I step forward towards…
the dream that I am going to meet some day.

p/s: impian tu milik kita..kita kejar..kita mahu..kita usaha...kalau tak usaha nk dapat mcm mana kan..VC kat atas tu sedutan dalam Drama Korea Dream High..si penyanyi itu adalah Samdong...dia disahkan pekak kerana gegendang telingan rosak dalam 1 kemalangan....impian dia nak jadi penyanyi...dia nak putus asa sebab muzik itu adalah halwa telinga..kalau telinga tak berfungsi apa lah muzik..in the end, he gets a standing ovation, and he cries out of pain and relief — his dream’s not dead, but the revival of an almost-dead hope is a painful thing...hasil sokongan dari kawan dia..dia yakinkan diri yang dia boleh...

kita perlukan orang lain...utk sayang kita...bagi sokongan..sentiasa ada bila kita memerlukan..that what friends n family are for~

Friday, March 18, 2011

Jangan Buruk Sangka..Buruk Tau Buruk Sangka Tu...~


Assalamualaikum...mari ain nak kongsi satu tazkirah..jom! :D

Manusia hari ini suka sangka-sangka
Ada sangkaan baik...
Ada sangkaan buruk...

Orang beribadah disangka riak
Orang yang relax disangka malas

Orang yang pakai baju baru disangka menunjuk
Orang yang pakai baju buruk disangka zuhud (hina)

Orang makan banyak disangka pelahap
Orang makan sikit disangka diet

Orang baik disangka buruk
Orang buruk disangka baik

Orang senyum disangka mengejek
Orang masam disangka merajuk

Orang bermuzakarah disangka mengumpat
Orang diam disangka menyendiri

Orang menawan disangka pakai susuk
Orang nampak ceria disangka membela

Mana tahu yang diam itu kerana berzikir kepada Allah,
mana tahu yang senyum itu kerana bersedekah,
mana tahu yang masam itu kerana mengenangkan dosa,
mana tahu yang menawan itu kerana bersih hati dan mindanya
mana tahu yang ceria itu kerana cergas cerdasnya


dikongsi dari :http://tok-ayoh.blogspot.com

ain : janganlah kita buruk sangka dengan orang lain..pandang dari sudut positif.. :)
kalau kita pandai nilai orang seburuk yang kita sangka..kita tak tau apa yang orang lain nilai kita kan?jadi jaga la tingkah laku diri agar sedap dipandang dan hati kita pun tenang insyaALLAH...nasihat utk diri ini juga.. :)

ain yg suara tak berapa garang disangka kanak-kanak! ooo no..ehehehe

Monday, March 14, 2011

Kerana Dia Kekasihku..Aku Tinggalkan Kau Sahabatku...wAh! :)


Assalamualaikum..

lokasi : Rumahku Tercinta ( kat meja study ) *tp tak study pun* =.="
mood : banyak asgmen tapi malas nak buat..eh bukan malas..mood tak datang lagi..haha~

ok..tajuk kata atas tu macam pelik je..sebab ain yang type pun rasa pelik...macam lari je dari tema sebelum sebelum ni kan? ermmm...okeh abaikan..

pernah tengok tak drama-drama melayu ke...korea ke...indonesia ke...thailand ke...(ok nampak sangat saya kaki drama) kan ada situasi atau selalunya la kan klimaks drama tu..kawan makan kawan,kawan rampas boypren,minah dan rosnah kawan baik..tapi putus sebab leman...macam-macam la kan yang sewaktu dengannya..macam dah cliche sangat ni...

cinta boleh putuskan sahabat...malah hubungan silaturrahim...contoh,kiah lari dari rumah sebab nak ikut badang ke singapura...tinggal keluarga dia..,pergi tanpa berita..macam tu la..erm tu la kadang-kadang cinta ni membahagiakan tapi dalam masa yang sama membuat orang lain merana....tak seimbangkan cinta macam tu...

adegan lain yang plak macam ni....si bedah sayang sangat kat bf dia si abu..tapi besfren bedah,limah tau yang abu tu main kayu tiga kat belakang bedah...limah cuba nak bagitau bedah pasal kekurangan ajaran abu tapi akhirnya bedah tak percaya kat limah dan mengatakan bahawa limah cemburu dengan hubungan dia dengan abu..lalu bedah memutuskan untuk tidak lagi berkawan dengan orang yang dianggapnya sebagai penyebuk tepi kain orang tu sedangkan dia dengan limah dan berkawan sejak mereka kali pertama merasa eskrem pop lagi...ish4...rumit3~

bila kita fikir balik...kepada mana-mana yang sudah terjebak dengan cinta (saya belum!! kot) kita sanggup kecewakan kawan baik kita yang dah kenal lama mungkin sejak kita celik mata lagi...sebab seseorang yang bernama cinta kita?kalau satu hari ain diberi pilihan..antara dia sahabat dan si dia cinta...ermmm...sedaya upaya akan dijauhkan dari pilihan itu...mungkin lari lari dan lari..sebab ain sayang sahabat-sahabat ain...dan pada si cinta itu.....sayangnya mungkin ada dan lebih jika halal aku padanya nanti...(sape sape?xtau...)

Kalau nak nak tau...semua yang berkaitan hati dan perasaan ain rujuk dekat sahabat-sahabat ain yang 5 orang tu (ayu,diana,normah,sebah dan hana)..tapi ada jugak kadang-kadang mengelat tak nak story sebab malu??haha ngada3..~ :P tapi dorang ni jenis kuat pengorek rahsia la...macam Abg Nas melodi tu..ish3...stress stress ain dibuatnya...kekeke~

Jadi kalau ada kes yang melibatkan kedua-dua pihak macam ni..kita nilai dengan betul..jangan mengecewakan pihak yang betul kerana pihak yang kita sayang..dan jangan bahagia bersama pihak yang kita sayang dan mengecewakan pihak yang menyayangi kita...

Lagipun kalau kita tengok baik-baik...cinta ALLAH itu yang utama..Bila Allah telah hadiahkan kasih dan rindu-Nya kepada kita, kita akan merasa kebahagiaan dan ketenangan yang tiada taranya lagi. Dalam apa jua keadaan kita akan mendapat ketenagan. Susah, kita sabar. Senang, kita syukur. Kita bersalah, mudah meminta maaf. Jika orang meminta maaf, kita sedia dan rela pula memaafkan. Alangkah bahagianya punya keikhlasan hati yang sebegini?

Cinta Allah tak dapat ditukar ganti
Cinta manusia silih berganti

Cinta Allah suci tulus hingga ke mati
Cinta manusia selalu berakhir dgn benci

Cinta Allah menyubur ketaqwaan
Cinta manusia penuh kemungkaran

Cinta Allah tinggalkan laranganNYA
Cinta manusia meninggalkan syariatNYA

Cinta Allah menyegarkan keimanan
Cinta manusia mengikis keimanan

Cinta Allah mengorbankan nafsu
Cinta manusia mengorbankan tuhan

Cinta Allah menambahkan keimanan
Cinta manusia menambahkan kelalaian

Cinta Allah meridhoi ujian
Cinta manusia meridhoi kemaksiatan

Cinta Allah sepanjang masa
Cinta manusia sekejap ada, sekejap tiada

Cinta Allah diiringi rahmat dan kurniaan
Cinta Allah bersulam redha dan keampunan
Cinta manusia meresahkan perasaan...

Thursday, March 10, 2011

Wonderful Moments Here in Sanglang :)

Assalamualakum...

Em esok hari last ain PBS kat SK Padang Keria,Sanglang,Perlis..wuu bagi alamat penuh tu..hehhee..1st time ni buat PBS kat tempat orang.saja rasa angin Perlis kan..hehe..duduk kat sini rasa macam duduk kat kampung sendiri je..semuanya mesra-mesra..family Yasmin jaga ain baik-baik tau..hehe..

ni ceq nak habaq mai sikit na(testing speaking utara skit..hehe kalau salah tolong betulkan naaa) ...walaupun kampung ceq nun jauh kat Teluk Intan tu pun ada sawah bendang ni ha....tapi bila ceq mai peghelih ni...ceq sakan dok begambaq...sampai tahan panaih tughun petak bendang lpaih balik skolah semata-mata nak begambaq...kalau kat kampung sndiri tu ceq buat tak tau ja sawah kat sana...apa nak jadi ni ain oiii~


SK Padang Keria pun best jgk...macam-macam ain doq dapat masa kat sana...tengok macam mana keadaan bila nazir mai cek sekolah...macam mana uruskan stor sukan...handle adik-adik prasekolah...semua tu pengalaman.. :)





apa-apa pun ni smua pengalaman yang bakal ceq bawak untuk masa depan nanti insyaALLAH...tu la pentingnya PBS...pengalaman berasaskan sekolah..bukan photoshoot banyak2 kat sekolah naaa ain..hehehehehheehehe~



Wassalam

Monday, February 14, 2011

Cukuplah kau mencintai Allah dgn sepenuh hatimu kerana dengan mencintai Allah, kau akan mencintaiku kerana-Nya..Cinta itu lebih abadi



Assalamualaikum..mari kongsi-kongsi baca artikel ni...selami perkataannya satu persatu..

"Sebaik-baik wanita ialah yang tidak memandang dan tidak dipandang oleh lelaki"

Aku tidak ingin dipandang cantik oleh lelaki. Biarlah aku hanya cantik di matamu. Apa gunanya aku menjadi perhatian lelaki andai murka Allah ada di situ.

Apalah gunanya aku menjadi idaman banyak lelaki sedangkan aku hanya bisa menjadi milikmu seorang.

Aku tidak merasa bangga menjadi rebutan lelaki bahkan aku merasa terhina diperlakukan sebegitu seolah-olah aku ini barang yang bisa dimiliki sesuka hati.

Aku juga tidak mau menjadi penyebab kejatuhan seorang lelaki yang dikecewakan lantaran terlalu mengharapkan sesuatu yang tidak dapat aku berikan.

Bagaimana akan kujawab di hadapan Allah kelak andai ditanya? Adakah itu sumbanganku kepada manusia selama hidup di muka bumi?

Kalau aku tidak ingin kau memandang perempuan lain, aku dululah yang perlu menundukkan pandanganku. Aku harus memperbaiki dan menghias peribadiku karena itulah yang dituntut oleh Allah.

Kalau aku ingin lelaki yang baik menjadi suamiku, aku juga perlu menjadi perempuan yang baik. Bukankah Allah telah menjanjikan perempuan yang baik itu untuk lelaki yang baik?

Tidak kunafikan sebagai remaja, aku memiliki perasaan untuk menyayangi dan disayangi. Namun setiap kali perasaan itu datang, setiap kali itulah aku mengingatkan diriku bahwa aku perlu menjaga perasaan itu karena ia semata-mata untukmu.

Allah telah memuliakan seorang lelaki yang bakal menjadi suamiku untuk menerima hati dan perasaanku yang suci. Bukan hati yang menjadi labuhan lelaki lain. Engkau berhak mendapat kasih yang tulen.

Diriku yang memang lemah ini telah diuji oleh Allah saat seorang lelaki ingin berkenalan denganku. Aku dengan tegas menolak, berbagai macam dalil aku kemukakan, tetapi dia tetap tidak berputus asa.

Aku merasa seolah-olah kehidupanku yang tenang ini telah dirampas dariku. Aku bertanya-tanya adakah aku berada di tebing kebinasaan? Aku beristigfar memohon ampunan-Nya. Aku juga berdoa agar Pemilik Segala Rasa Cinta melindungi diriku dari kejahatan.

Kehadirannya membuatku banyak memikirkan tentang dirimu. Kau kurasakan seolah-olah wujud bersamaku.

Di mana saja aku berada, akal sadarku membuat perhitungan denganmu. Aku tahu lelaki yang menggodaku itu bukan dirimu. Malah aku yakin pada gerak hatiku yang mengatakan lelaki itu bukan teman hidupku kelak.

Aku bukanlah seorang gadis yang cerewet dalam memilih pasangan hidup. Siapalah diriku untuk memilih permata sedangkan aku hanyalah sebutir pasir yang wujud di mana-mana.

Tetapi aku juga punya keinginan seperti wanita yang lain, dilamar lelaki yang bakal memimpinku ke arah tujuan yang satu.

Tidak perlu kau memiliki wajah setampan Nabi Yusuf Alaihisalam, juga harta seluas perbendaharaan Nabi Sulaiman Alaihisalam, atau kekuasaan seluas kerajaan Nabi Muhammad Shallallahu 'Alaihi Wassalam, yang mampu mendebarkan hati jutaan gadis untuk membuat aku terpikat.

Andainya kaulah jodohku yang tertulis di Lauh Mahfuz, Allah pasti akan menanamkan rasa kasih dalam hatiku juga hatimu. Itu janji Allah.

Akan tetapi, selagi kita tidak diikat dengan ikatan yang sah, selagi itu jangan dibazirkan perasaan itu karena kita masih tidak mempunyai hak untuk membuat begitu.

Juga jangan melampaui batas yang telah Allah tetapkan. Aku takut perbuatan-perbuatan seperti itu akan memberi kesan yang tidak baik dalam kehidupan kita kelak.

Permintaanku tidak banyak. Cukuplah engkau menyerahkan seluruh dirimu pada mencari redha Illahi.

Aku akan merasa amat bernilai andai dapat menjadi tiang penyangga ataupun sandaran perjuanganmu.

Bahkan aku amat bersyukur pada Illahi kiranya akulah yang ditakdirkan meniup semangat juangmu, mengulurkan tanganku untukmu berpaut sewaktu rebah atau tersungkur di medan yang dijanjikan Allah dengan kemenangan atau syahid itu.

Akan kukeringkan darah dari lukamu dengan tanganku sendiri. Itu impianku. Aku pasti berendam airmata darah, andainya engkau menyerahkan seluruh cintamu kepadaku.

Cukuplah kau mencintai Allah dengan sepenuh hatimu karena dengan mencintai Allah, kau akan mencintaiku karena-Nya. Cinta itu lebih abadi daripada cinta biasa. Moga cinta itu juga yang akan mempertemukan kita kembali di syurga.

Seorang gadis yang membiarkan dirinya dikerumuni, didekati, diakrabi oleh lelaki yang bukan muhrimnya, cukuplah dengan itu hilang harga dirinya di hadapan Allah. Di hadapan Allah. Di hadapan Allah.

Yang dicari walau bukan putera raja, biarlah putera Agama.
Yang diimpi, biarlah tak punya rupa, asal sedap dipandang mata.
Yang dinilai, bukan sempurna sifat jasmani, asalkan sihat rohani dan hati.
Yang diharap, bukan jihad pada semangat, asal perjuangannya ada matlamat.
Yang datang, tak perlu rijal yang gemilang, kerana diri ini serikandi dengan silam yang kelam.
Yang dinanti, bukan lamaran dengan permata, cukuplah akad dan janji setia.
Dan yg akan terjadi, andai tak sama dgn kehendak hati, insyaAllah ku redha ketetapan Illahi..

Wahai wanita, ku ingatkan diriku dan dirimu, peliharalah diri dan jagalah kesucian.. semoga redha Allah akan sentiasa mengiringi dan memberkati perjalanan hidup ini.

- Artikel iluvislam.com

ain : Kta akan cemburu kpd org yg mencintai org yg kita cintai, tetapi sekiranya kta cinta kepada Allah, kita akn turut mncintai org yg melabuhkn cintanya kepada Allah juga...

Ya Nabi Salamun Alaika - Raihan

Kta akan cemburu kpd org yg mencintai org yg kita cintai, tetapi sekiranya kta cinta kepada Allah, kita akn turut mncintai org yg melabuhkn cintanya kepada Allah juga...jika Nabi Muhammad s.a.w itu msih hdup...tntulah umat ini tidak porak peranda akidahnya...ttp ternyata krana dia hanyalah manusia biasa...sama spt kita hamba kpd Nya..dia telah wafat meninggalkan kita smua...MUHAMMAD..KAMI MERINDUIMU..

SALAM MAULIDUL RASUL...


Thursday, February 10, 2011

Tabiat Ain..bahagian 1

Assalamualaikum..

Sekarang ain tengah bergelumang dengan asignments...fuhhh~ but im doing it slowly...dengan program lagi...xpe...i can! heee :)

dalam sibuk menaip RPH BM yang belum tentu lagi kesahihannya(tak tau betul ke salah sebab belum hantar draf kat En Abdullah =.=") tiba-tiba rasa rindu kat blog ni..ehhee

harini ain nak story moory pasal tabiat ain...yang pertama sekali...tidoq lewat...ain buat apa malam-malam??? macam-macam la...baca novel ke..buku ke...on9...paling lewat pukul 2 pagi..ish3...dan akibatnya...ain telah disahkan mengidap night blindness...MasyaALLAH....ain cuba kurangkan buat tabiat buruk ni...ish3...dan terhantuk baru tergadah...patut kadang-kadang malam-malam kurang pasti apa yang dipandang...macam mana nk drive malam2 ni?? huuu

tabiat kedua...suka tengok orang tanpa pengetahuan orang tu..hehe ni masa sekolah je buat...tak de keje ke?heheheh best sebab kita tengok orang tu lama2 pastu mesti kita senyum sebab apa yang mereka buat kadang2 pelik..hehhehehe...tabiat ni tak baik..sila jangan ikot..merana diri nanti..hehehe sekarang dah tua-tua ni..nak pandang orang agak segan..hehehe

tabiat ketiga...gila kamera...
teruknya nurul ain zubaidah...pantang free mesti nak tangkap gambar...dalam kelas ke..tengah shopping ke...semua nak direkod..hehehe...sebab ain ada impian...ain nak kumpul semua gambar-gambar dengan orang-orang yang ain sayang..family...kawan2...semua la...nak simpan dalam 1 file atau scrap book...kalau kita tengok balik gambar-gambar lama ni...mesti senyum sendiri kan?hehehe

Alamak..assigment!!!
ok la nak sambung balik buat nanti tak siap siapa merana? ain~~~~~~~~~~~~~ :P

Wassalam~

kan saya kata saya gila kamera...dalam library pun boleh..hehe nak buat kening macam kak sal tp tak jadi...mata agak kebengkakan~

Saturday, January 15, 2011

Oh~ Itu Dia...Seorang Guru...~


Assalamualaikum...

Mula-mula...SELAMAT HARI JADI BUAT ABANG TERSAYANG..NOOR AZAM HAFIZI BIN MOHAMAD KHALID...DAH 22 TAHUN....SEMOGA SENTIASA DIBERKATI ALLAH DALAM SETIAP PERKARA YANG DILAKSANAKAN...SEMOGA PEROLEH KEBAHAGIAAN DUNIA AKHIRAT DAN MENJADI SEORANG GURU YANG CEMERLANG..AMIN.. :)

Sebut pasal guru cemerlang,mari kira relate dengan tajuk kat atas tu....seorang guru...

Dulu..dalam umur 6-7 tahun..memang dah tanam cita-cita nak jadi cikgu ni..sebab apa? sebab cikgu tadika masa tu,Cikgu Anum baik sangat,jadi pemikiran seorang kanak-kanak perempuan berumur 6 tahun yang suka meniru atau cepat terpengaruh ini sangat la tertarik dengan kerjaya guru ni... :)

Maka dengan tu selalu la main permainan CIKGU-CIKGU~ pegang rotan,ada kapur dgn papan hitam,buku dan pen merah..lengkaplah si ain dengan watak cikgunya...antara anak-anak murid yang terlibat masa tu Ila,Sapura,Adah dan Aja...hehe senyum sorang-sorang ni bila ingat balik.

Tapi bila umur dah meningkat..masuk sekolah menengah..ada minat lain yang datang...menulis...best jugak bila jadi wartawan...tapi masa tu masih meletak guru sebagai pilihan kerjaya utama....macam belah bahagi je...
Bila habis SPM...stress nak pilih bidang apa dengan keputusan SPM yang tak seberapa tu kan =.=" ada hati jugak nak jadi lawyer..hehehehhee...bila dapat masuk maktab feeling tu tiba-tiba ada....ain jadi cikgu nanti? mak abah pun suka....yes! dah pilih...saya akan jadi cikgu... :)InsyaALLAH

Kerjaya seorang guru bukan setakat berdiri di hadapan kelas,mengajara mengikut sukatan,semak buku latihan...tapi banyak lagi...boleh dikatakan sebagai multitasking....semester ni belajar Pegurusan Bilik Darjah..ada banyak input-input yang menarik..kadang-kadang bila Dr Chin keluarkan satu idea tentang siapa guru ni,rasa macam ada katak dalam jantung nk melompat-lompat keluar(apa punya analogi ni???? =.=" )

Pernah dengar kenyataan ni???? Guru ialah seorang pengurus bilik darjah atau orang kampung ain kata Classroom Manager?..em best kan? hehehe....kata Dr Chin~ "bila orang tanya kita kerja apa...jangan jawab mcm ni = Cikgu JE~ JE??? Je tu macam tak suka dan rendah sangat standard jadi cikgu ni kan..ish3..hehe kita boleh jugak cakap cmni...saya seorang Pengurus Bilik Darjah...waaa..hehehehe~ menjadi seorang guru ni banyak keistimewaannya...

Ibnu Majah meriwayatkan daripada Sahal bin Mu’az bin Anas, daripada bapanya bahawa Rasulullah s.a.w. bersabda : “Barangsiapa yang mengajarkan satu ilmu maka baginya pahala orang yang mengamalkannya sedangkan tidak mengurangkan pahala orang yang mengamalkannya.” (Ibnu Majah)

Banyak kelebihan yang dikurniakan kepada orang yang menyebarkan ilmu yang bermanfaat dan berguna. Ini kerana usaha mengajar dan menyebarkan ilmu yang bermanfaat dan membawa kebajikan kepada masyarakat adalah amat tinggi nilainya di sisi Islam. Orang yang mengajar ilmu kepada orang lain bilamana orang yang diajar itu mengamalkannya, dia juga akan diberi ganjaran pahala tanpa mengurangkan pahala pengamalnya.

Guru ialah pendamping di sisi murid..guide by the side...dan bukan hanya berdiri di atas pentas dan menuding jari...pembimbing dan penyokong....seorang penghibur...
Tiada murid yang mahu mengecewakan gurunya yang telah membimbing dan menerima kehadiran mereka...pastikan anak murid kita mempunyai perasaan ini..."Saya tak nak tengok cikgu saya sedih kerana saya gagal!"

Kehidupan selama 2 tahun lebih di IPG KTB ini mengajar bagaimana persepsi seorang guru kepada diri ain...I want to behave like a teacher..I want to look like a teacher and I want to be a teacher~ a great teacher..banyak lagi yang perlu ain belajar untuk ain mengajar....the spirit is there....usaha lagi...usaha lagi...diri ini masih perlu belajar... learning process never stop.


Terima kasih buat cikgu-cikgu yang pernah mengajar ain dulu...anda semua inspirasi saya....baru ain tau betapa berat,susah dan sukar memegang nama...CIKGU...

Wassalam.....

Wednesday, January 12, 2011

Si SemuT!!!


Assalamualaikum...harini mari kita baca pasal haiwan kecil molek ni...tapi kecik-kecik cili padi tau~ haaaa lagi-lagi yang warna merah...aduiii klau kena gigit sakit tuuuu........kerajinan dan kegigihan semut ni harus ckita contohi...pandang2 fikir2 tau~hehee :) mari kongsi ilmu...


Kita seringkali terdengar perumpamaan rajin seperti semut tetapi tahukah kita kenapa wujud perumpamaan sedemikian ? mungkinkah ada perumpamaan lain yang juga sesuai untuk semut?

Semut, makhluk Allah yang kecil, tetapi kecilnya seperti cili padi, pedas dan confirm berasap? kenapa ya?

Kalau kita perhatikan semut, semut akan selalu berusaha secara berulang-ulang dan terus menerus sehingga ia berjaya mencapai matlamat yang digenggam.

Analogi yang diberikan cukup mudah. Bayangkan kalau ada cebisan makanan di lantai, dan cebisan itu saiznya jauh lebih besar daripada si semut, tetapi pernahkah nampak semut tidak mengerumuni cebisan makanan itu? Tidak bukan? Semut akan berusaha mengangkut cebisan makanan itu ke sarangnya sedikit demi sedikit sehinggalah habis.

Andai dalam perjalanan mengangkut cebisan makanan itu terhalang, semut akan berusaha sedaya upaya dan memilih jalan yang lain mungkin ke kiri dan mungkin juga ke kanan sehinggalah matlamatnya untuk mengangkut cebisan makanan tersebut ke sarangnya tercapai.

kadang-kadang jalan yang dilalui si semut itu terhalang dek air, maka ia bersama kawan-kawannya saling berkerja sama membuat jambatan. Jika semut-semut yang lain sudah menyeberang, maka semut-semut yang membentuk jambatan akan merapat ke tepi.

SubhanAllah, Indahnya ciptaan illahi :)

Hakikatnya, semut mempunyai kekuatan yang luar biasa dalam mewujudkan tekadnya untuk meraih apa yang diinginkan malahan ia tidak pernah kenal erti penat mahu pun lelah.

Sebagai perkongsian cerita, pada suatu masa dahulu ada seorang arab badwi pergi merantau kerana sesuatu keperluan. Dia merasa sangat letih dan penat serta berputus asa. Maka ia terduduk dan berfikir untuk kembali lagi. Kemudian dia melihat seekor semut yang merangkak naik ke atas batu besar, namun semut tersebut jatuh dan semut itu terus merangkak naik lagi ke atas batu besar itu berulang-ulang kali.

Setelah mencuba, akhirnya semut itu berjaya menaiki batu besar itu . Melihatkan situasi tersebut, si arab badwi itu berkata " Saya sepatutnya bersabar dan berusaha keras lebih daripada semut tersebut."

Akhirnya si arab badwi itu meneruskan perjalanannya dan berjaya sampai ke tempat yang ditujunya dan dia berkata "Cari dan raih , jangan pernah berkeluh kesah dan bosan dari usaha meraih apa yang kamu inginkan. Kerana penyakit orang yang ingin mencari dan meraih sesuatu adalah bosan."

Hebatkan si kecil bernama semut?

Terdapat kajian yang dijalankan menunjukkan semut mengumpulkan makanannya dari musim panas sehinggalah ke musim sejuk. Oleh sebab semut tidak banyak keluar pada musim sejuk, maka makanan yang telah dikumpul hanya di makan apabila tiba musim sejuk ini.

Cara semut untuk memastikan makanan yang disimpan itu kekal elok, maka dengan kuasa illahi semut tersebut akan membelah ditengah biji bijian itu di tengah bagi memastikan makanan itu tahan lama.

Semut mempunyai sifat cekal dan kesabaran yang tinggi malahan kita wajar mengambil iktibar darinya. Malah seandainya anda meletakkan sebuah batu ditengah-tengah jalan yang digunakan oleh kawanan semut, mereka tidak berundur sebaliknya mencari jalan lain dan berusaha sehingga matlamat itu tercapai.

Kalau dulu, saya hanya percaya perlu rajin seperti semut, tetapi kini saya percaya perlu gigih dan cekal seperti semut.

- Artikel iluvislam.com