My Followers

Thursday, July 1, 2010

Ain dan Puisi??


Assalamualaikum...

Masuk hari ini..dah empat hari ain masuk sem 2..macam-macam ragam dah jadi..hehe..ada yang best..ada yang kurang menyenangkan...termasuk la GERKO bola jaring yang terpaksa ain masuk secara paksaRELA..apakan daya...nak masuk badminton dah penuh..sedih la jugak..huhu tapi takpe la..kita cuba je kan..bukan apa..ain ni kurang berminat sikit dengan bola jaring ni..ain tak berapa suka main permainan yang pegang-pegang bola..trauma kot masa main bola baling sem lepas..sampai tepeleot tangan...siap xray lagi..hehehehe...sebab tu ain suka main hoki..pukul pakai kayu..hehe

ok la..kita pergi kat tajuk ye sebelum merepek terlebih-lebih...

ain dan puisi.....

dulu masa sekolah..ada la juga bercita-cita nak jadi penulis..sasterawan..sebab jiwa ain lebih ke arah tu..tapi dah duduk kelas sains ni kurang la pendedahan dengan sastera...dan malas untuk mengambil tahu... :P

masa dulu juga ada la buat pantun...sajak..tulis dalam diari...sendiri atau private punya je la..tak la sampai nak publish..sebab tak ok pun...haha syok sendiri je...

sekarang hobi baru ain suka survey puisi kat web..baca puisi orang..kadang-kadang baca puisi ni bukan saja boleh tambah ilmu dan minat..tapi boleh juga tenangkan fikiran..boleh juga dikatakan sebagai salah satu terapi... :)

mana taknya...masa baca puisi tu kan..dengan kata-kata atau ayat yang indah..puisi-puisi yang memuji ALLAH...puisi yang menggambarkan betapa indahnya alam..puisi-puisi cinta(tidak bermaksud jiwang)...boleh juga kita jadi tenang dan melupakan seketika perkara yang menyerabutkan..tak percaya? try la~~~

tapi kena la pandai memahami maksud tersirat dalam sesuatu puisi tu..baru la boleh berjaya terapi ni..hehe

ok la ni salah satu puisi yang ain minat sangat..ia dipetik dari filem Ketika Cinta Bertasbih....

Wassalam..

Cinta adalah kekuatan,
yang mampu mengubah duri jadi mawar,
mengubah cuka jadi anggur,
mengubah sedih jadi riang,
mengubah amarah jadi ramah,
mengubah musibah jadi muhibbah,
itulah cinta..

Sekalipun cinta telah ku uraikan,
dan ku jelaskan panjang lebar,
namun jika cinta kudatangi,
aku jadi malu pada keteranganku sendiri…
meskipun lidahku telah mampu menguraikan,
namun tanpa lidah, cinta ternyata lebih terang..
sementara pena begitu tergesa-gesa menuliskannya..
kata-kata pecah berkeping-keping,
begitu sampai kepada cinta..
dalam menguraikan cinta,
akal terbaring tak berdaya,
bagaikan keldai terbaring dalam lumpur..
cinta sendirilah yang menerangkan cinta dan percintaan..

2 comments:

Mohamadazhan hjDesa said...

puisi politik tak berminat ka.huu

Nurul Ain Zubaidah Bt Mohd Khalid said...

politik tu pun rumit,apa lg bila dh dipuisikn...insyaALLAH boleh jga..hehe