My Followers

Sunday, June 5, 2011

Walimatul Urus :)


Assalamualaikum...

Selamat bercuti bagi semua yang sedang bercuti..sekarang ni musim mendirikan masjid ye..jadi ain yang belum sampai seru untuk mendirikan masjid ni hanya memenuhi undangan makan di majlis-majlis perkahwinan je ok..hehe...bukan apa..teman mak..mak kata kalau pergi berdua je dengan abah tak seronok..maka dipaksalah anak-anaknya ni ikut sekali....yang anak-anaknye ni kalau ada makan memang tak tolak... :D

Hari ini je ada 4 undangan..tu tak termasuk yang jauh-jauh lagi...mak kata seboleh-bolehnya hadir tanda ukhuwah dan persaudaraan. Ia bertujuan untuk menghebahkan kepada orang ramai mengenai perkahwinan tersebut, mengelakkan sangkaan buruk orang ramai sekiranya terjadi sesuatu perkata dan saudara mara dapat menyaksikan sendiri pernikahan mereka dan mendoakan kebahagiaan rumahtangga mereka. Tapi mak ada sebab extra kenapa anak-anak kena ikut...sebabnya berbunyi begini " kalau kita tak pergi kenduri orang,nanti siapa nak datang masa kome kawen??? " ooooh..yeke...mak mak..hehe~ sebenarnya sebab yang tu adalah alasan mak yang sangat pelik..takkan la orang taknak datang sebab kita tak datang rumah dia kan..hehe..ok lah..sekarang ain nak senaraikan perkara-perkara yang menarik perhatian ain bila di majlis perkahwinan..

1. Tema warna dan baju pengantin~
setiap majlis perkahwinan, perkara yang biasa menarik perhatian ain ialah baju pengantin...tak tau lah sebab apa..dari kecil lagi memang saja suka tengok pengantin..lawa kot..hehe. mengikut pemerhatian ain , sekarang ni pengantin suka warna yang campoq-campoq kan...yang kontra pula tu..macam tadi..biru dengan pink..trend sekarang memang camtu kan...siap ada tema warna lagi...dari lapik meja sampailah ke baju pengantin...semua sama warna...tapi bagi yang suka simple-simple macam ain ni...1 warna pun cukup kot...yang plain je warna dia..lembut-lembut mcam putih....eh dah fikir pula..ape ni ain ape ni...ok next!!!


2. Lauk-Pauk dan Makanan~
bukan sepatutnya benda ni jadi yang 1st ke?? hehe sekarang ni trend majlis perkahwinan ada hidangan sampingan...contohnya macam bubur kacang,cendol,laksa dan macam-macam lagi..bagi mereka yang tak lalu atau kenyang untuk menjamah nasi,anda boleh makan yang ringan-ringan macam ni....sedap betul ain minum cendol tadi..sampai tak lalu makan nasi minyak dah..hehe . Lauk Pauk pun macam biasa ada kari daging,daging masak kicap,ayam panggang ke..goreng ke...jelatah timun..semua tu biasa..kalau pencuci mulut dia mesti buah-buahan..takpun kuih-muih yang manis..tapi kalau dekat bahagian utara sana..ada yang masak KERBAU kan?ganti lembu....tapi ain alergic sikit dengan kerbau ni..tak tau la pasai pa...makan je rasa macam kena gigit lebah je...ishh~ tapi kan ain kalau makan dekat kenduri ain target 1 benda je...air!! sebab selalu pergi kenduri kan tengahari..panas..dan haus..hehehehe~

3. Bungkusan

hehe ni zaman kanak-kanak dulu la...ala yang pihak tuan rumah bagi masa kita tengan makan tu...suka betul bila orang bagi bungkus-bungkus ni...kadang-kadang ada telur rebus,coklat,sumi,macam macam lah...sampai berebut dengan abang lagi..hehe..biasanya benda-benda yang ada tu macam yang disebut tadi lah...tapi sekarang dah advance...ada sapu tangan...cupcake...homemade chocolate...sudu pun ada...zaman bertukar ganti kan..tapi yang penting ain memang suka benda ni..heheeheh

4. Muzik dan DJ

sebenarnya tak lah tertarik sangat..sebab kadang-kadang muzik yang dipasang menyakitkan telinga..sampai tak selera nak makan....sakit jantung rasanya....itu dulu..masa zaman-zaman rock kot...pasang lagu-lagu cinta..tak pun ulang lagu Selamat Pengantin Baru tu banyak kali..sekarang ni beralih kepada nasyid...sejuk sikit kan bila dengar..lagu-lagu Maher Zain pun jadi pilihan...dan disertakan pula dengan selingan dari DJ yang diupah....menjemput tetamu dan juga memeriahkan majlis dengan gurau senda.. :) . Tapi tak dilupa juga dengan kompang kan..baru rasa macam majlis perkahwinan bila dengar bunyi kompang :)

rasa mengantuk..sambung esok ye InsyaALLAH :)

ain: bersederhana itu baik :)

1 comment:

Mohamadazhan hjDesa said...

selamat berbahagia kepada yang berkahwin =)